pelleas et melisande
-
maurice maeterlinck'in 1892'de yazdığı ve ilk defa 16 mayıs 1893'te paris'te oynanmış draması. debussy'den, fauré'ye, jean sibelius'tan, arnold schoenberg'e müzik dünyasının bir çok ünlü isminin uğradığı bir duraktır.
(bkz: pelleas und melisande) -
içinde bir tane bile aria olmayan olmayan debussy operasi. sembolist akımın en önemli eserlerinden biri olarak kabul edilen bu opera yaklaşık üç saat sürer. eğer rejisi de sembolist değerlere çok sadık kaldıysa kendinizi sıkıntıdan tırnaklarınızı yer bulmanız en olası durumdur.
-
icinde tepki, hareket olmasi icin, melisande'imizin -rapunzel misali- saclarini kuleden sarkitmasini hasretle bekledigimiz, ama buradaki muzikal zenginlik haricinde, buyuk hayal kirikligina ugradigimiz opera olmustur kendisi. o sahne de dahil olmak uzere, cok sayida ustu ortulu cinsel mesajlar icermekte oldugunu, eskiden bir hocamin anlattiklarindan hayal meyal hatirliyorum. genel sembolizm, agir metaforlar ve "hayatin kisir dongusu" temasinin haricinde, yuzeysel imalar da barindiriyor yani.
bugun derste izledigimiz dvd
(ara: karnimin acikmasi)
(bkz: eksigunluk)
gardiner sefligindeki versiyonu idi- yeterince sabredilebilecek bir gun diger versiyonlarina goz atilacaktir.
zaten muzikle yetinmeniz gereken, drama/ aksiyon/ kostum/ hareket/ renk/ civil civil/ cosalim, diye birseyleri asla beklememeniz gereken opera. sembolik iste. sembolik bir hediye, hayatimin uc saati.. uhu. -
faure eseri...faure'nin pavane'ını seven bir insanın, bu süitteki sicilienne'den de aynı oranda zevk alması kaçınılmazdır nerdeyse.
-
claude debussy'nin tek operasidir. bir baska güzide pelléas et mélisande eseri ise gabriel faure'nin ayni baslikli konser süitidir.
-
arnold schoenberg'in bu isimde bir senfonik şiiri vardır.
-
marcel proust “müziğin içindeki gül kokusu o kadar kuvvetli ki, bende saman nezlesi olduğundan, o sahneyi her dinleyişimde hapşırıyordum” demiş.
“o sahne” derken kastettiği melisande’nin çiçek dolu ellerini pelleas’a vermediği sahne sanırım. -
-
nickimin kaynağı, aksiyon adına hiçbir şey olmayan opera:)
-
[zen insan duyarlığını (furyu) şu durumlarla izgelemeyi başarmıştır: yalnızlık (sabi), nesnelerin "inanılmaz doğallığı"nın verdiği keder (wabi), özlem (aware), görülmediklik duygusu (yugen). "mutluyum, ama kederliyim": melisande'ın* "bulut"u buydu.] roland barthes - fragments d'un discours amoureux
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap