şükela:  tümü | bugün
  • eserleri türk okurlarına'da buluşturan modern çin edebiyatının yaşayan en önemli iki yazarından biri kabul edilen yu hua'ın tespiti.

    türkiye'deki ilk röportajını modern ipek yolu dergisiyle gerçekleştiren yu hua'nın orhan pamuk ile ilgili tam olarak düşüncesi şöyle:

    --- spoiler ---

    orhan pamuk'un çin'de en çok ilgi gören eseri 'benim adım kırmızı' oldu. ben şahsen bu romanı pek sevemedim, çünkü çok büyük bir sorunu var. pamuk gibi başarılı bir roman yazarının bu kadar basit hatalar yapmaması gerekir. belki de gerçekten yazmaya kabiliyeti yoktur. o romanda farklı karakterler var ve hikâye farklı karakterlerin gözünden anlatılıyor, ancak tek bir konuşma biçimi görülüyor ve o da hep orhan pamuk. yazarlar böyle yapmaz. özellikle iyi bir yazar bunu yapmaz.

    mesela, william faulkner'in 'döşeğimde ölürken' adlı romanında memleketine defnedilmeyi vasiyet eden addie'nin tabutunun ailesi tarafından taşınması anlatılır. burada sadece konuşmalar değil, olaylar karşısında verilen tepkiler de farklıdır. işte bu büyük bir yazardır. orhan pamuk, zeki bir yazar ancak büyük bir yazar değil. çinli gençler 'benim adım kırmızı'ya bayılıyor, nedenini bilemiyorum. 20 yaşında bir genç böyle bir şey yazabilir ancak usta bir isim bunu yapmaz."

    https://odatv.com/…-bir-yazar-degil-0801181200.html

    --- spoiler ---
  • kıskanç bir çinlinin yaptığı çin malı yorumdur. benim adım kırmızı başarılı kurgusunun yanı sıra verdiği bilgilerle de muhteşem bir romandır. orhan pamuk için bu yorumu yapması gündem olmaya çalışması olarak yorumlanabilir.
  • bütün dünya edebiyatını okudum, kendisini ilk defa duyuyorum. neyse, şöyle demiş:

    "pamuk gibi başarılı bir roman yazarının bu kadar basit hatalar yapmaması gerekir. belki de gerçekten yazmaya kabiliyeti yoktur."

    şimdi burada hem başarılı bir yazar hem de yazmaya kabiliyeti yok diyor. bu bir çelişki!

    "orhan pamuk, zeki bir yazar ancak büyük bir yazar değil."

    burada da neden zeki olduğunuzun nedenini söyleyememiş. madem yazdıklarını kimse anlamıyor neden zeki diyorsun? yazmayı bilmediği halde çok satmayı becermesinden mi?

    röportaj baştan aşağı çelişki. belki de çeviri sorunludur.
  • bilinçli işler. şimdi bilmeyenler merak edip kitabını alacak. neden? çünkü pazara göre tirajı nispeten küçük. hal böyle olunca böyle bir tertip yapılmış. bu arada yu hua da yaşayan en büyük anlatıcılardan birisidir o ayrı.

    velhasıl orhan pamuk ve salman rushdie'ye sempati beslemem. nuri bilge ve trier de aynı şekilde. yalnız bu insanlar büyük yazarlar, büyük sanatçılardır hey dost, tey dost. her hareketlerini de düşünerek yaparlar(öyle olmadığı intibası bıraktıkları dahi öyledir). sempati duymadığım, kendimden görmediğim ya da metodunda varlığıma ters bir nüve sezdiğim her unsura beğenmiyorum demeyecek kadar zengin gönüllüyüm. yalnız işte bu edebiyat, şiir, sinema hatta plastik sanatlarda dahi bu işlerin düsturu budur. küçük çapta olanları twitter'dan falan böyle sinyal yapar.

    ha orhan pamuk zeki değil ama büyük yazar dese daha az tartışılır olurdu. harvey weinstein büyük yapımcı ama orospu çocuğu gibi...
  • aslinda zekide degil cunku zeki olsa avrupanin kendisini kullandigini bilirdi yoksa ona nobeli nasil verirlerdi.
  • "anadilinden mi okudun da bu tespiti yaptın acaba?" diye sorarlar adama. nedense bu büyük yazarı da ben ilk defa duyuyorum. bir mo yan değil.

    bu arada çevirinin boktan olma ihtimali de hayli yüksek tabii. anadili türkçe olan herhangi bir insan başlığa çıkarılan ve anlatım bozukluğundan dökülen o gudik cümleyi kurmaz, kurmamalı. bu cümleyi ancak boktan bir çevirmen kurabilir.
  • ...
  • zeka konusunda da şüphelerim var azizim.
  • ben orhan pamuk un zaten hiç bir zaman iyi bir yazar olduğunu düşünmedim ve bu yüzden de hiç bir kitabını okumadım. çünkü kendini siyasal oyunlarla gösteren biri, belki benim bildiğime terstir ama bundan sonra da asla okumam. birilerinin üstüne basıp giden insanları ve yaptıklarını sevmem.
  • iddialı bir söylem.

    ben fakültedeyken muhafazakar milliyetçi hocalar bile orhan pamuk'u överdi.post-modern edebiyatın bizdeki en büyük ismidir orhan pamuk.sırf geçmişteki söylemleri yüzünden adama karşı büyük bir linç kampanyası var.bu adam,türk edebiyatını dünyaya duyuran birkaç insandan birisidir.bizim milliyetçiler,madem bu kadar üstüne gidiyor dünya çapında bir yazar çıkarsınlar da görelim.

    ayrıca çinli yazarın bahsettiği meseleyi anlamakta zorlandım,post modern edebiyatta tek bir konu, tek bir bakış açısından verilmez; çok yönlü, çok kültürlü, değişik bakış açılı olarak yazılır.hem dil çarpıktır, kuralsızdır.

    odatv denen muhalif çomar da sözümona gazetecilik yapıyor,linç kültürünü gazetecilik zanneden mal değnekleri bunlar