• bach'in "magnificat"i (bwv. 243) bestecinin latince metin kullandigi bir kac eserinden biridir (bir digeri bach si minör missa, http://inkpot.com/classical/bachlatinhan.html). bach magnificat'in metni (http://inkpot.com/classical/bachmagnificat.html):

    1. chorus
    magnificat anima mea dominum.
    (my soul doth magnify the lord)

    2. aria (soprano 2)
    et exultavit spiritus meus in deo salutari meo.
    (and my spirit hath rejoiced in god my saviour)

    3. aria (soprano 1)
    quia repexit humilitatem ancillae suae; ecce enim ex hoc beatam me dicent. (for he hath regarded the low estate of his handmaiden: for, behold, from henceforth [all generations] shall call me blessed.)

    4. chorus
    omnes generationes.
    (all generations. )

    5. aria (bass)
    quia fecit mihi magna qui potens est, et sanctum nomen eius.
    (for he that is mighty hath done to me great things; and holy is his name.)

    6. aria (duet - alto, tenor)
    et misericordia a progenie in progenies timentibus eum.
    (and his mercy is on them that fear him from generation unto generation.)

    7. chorus
    fecit potentiam in brachio suo, dispersit superbos mente cordis sui.
    (he hath shewed strength with his arm; he hath scattered the proud in the imagination of their hearts.)

    8. aria (tenor)
    deposuit potentes de sede et exaltavit humiles.
    (he hath put down the mighty from their seats, and exalted them of low degree.)

    9. aria (alto)
    esurientes implevit bonis et divities dimisit inanes.
    (he hath filled the hungry with good things; and the rich he hath sent empty away.)

    10. aria (trio - sopranos 1 & 2, alto)
    suscepit israel puerum suum recordatus misericordiae suae.
    (he hath holpen his servant israel, in remembrance of his mercy.)

    11. chorus
    sicut locutus est ad patres nostros, abraham et semini eius in saecula..
    (as he spake to our fathers, to abraham, and to his seed for ever.)

    12. chorus
    gloria patri, gloria filio, gloria et spiritui sancto! sicut erat in principio et nunc et semper et in saeculat saeculorum. amen.

    (glory be to the father, and to the son, and to the holy ghost. as it was in the beginning, is now, and ever shall be: world without end. amen.)
  • aksam dualarinda okunan meryem ana kantigi ve bunun uzerine bestelenmis yapit.(bkz: kantik)
  • müzik dünyasından bir umman. içinde o kadar fazla ada var ki, say say bitmez. alaman demantius magnificat, içine parfüm sinmiş dumont magnificat, ingiliz dişkıran gibbons magnificat, amcam arvo'nun pärt magnicat, güneş kral için yazılmış rovetta magnificat, tanrı'nın biricik elçisinin manevî dedesinin yazdığı schütz magnificat ve tabii torununki diye sağdan saymaya başladım; dediğim gibi daha sadece başladım...
    (bkz: magnicat per omnes versus super ut re mi fa sol la)
    bonus (bkz: fi)
  • vivaldi'nin olanın et misericordia'sının güzel bir ensemble derlemesi şu kayıtta mevcut. kaotik ve katlı armonisi küçük vokal gruplarında daha bir ön plana çıkmış. müthüş müthüş.
  • klasik batılı magnificat'ların yanında ( meryem ana ve tanrı'nın işareti lütufları için okunan kantik'leri kastediyorum ) doğu kiliselerinde de çok güzel örneklerini bulabileceğimiz dini bir şiir ve müzik türü. özellikle bugün daha çok süryani ortodoks kilisesi'nde okunan ve yerleşmiş süryanice bir magnificat mevcuttur ki sadece süryani ortodokslarca değil, bütün sami kökenli hıristiyan cemaatlerce söylenen ortak bir kantik haline gelmiştir. hatta aslında magnificat geleneğinin batılı hıristiyan dünyasına doğulu hıristiyanlar ve tabii ki bizans aracılığıyla aktarıldığı söylenebilir. araştırmacı, müzikolog ve rahibe marie keyrouz, hem bu magificat'ın en doğru haline ulaşabilmiş, hem de inanılmaz güzel sesiyle icra etmiştir.

    magnificat.
  • bach olanı hep en sevdiğim gerginlik alan eser olarak kalacaktır. ne güzel yükselip alçalır kemanların tizleriyle insan seslerinin basları ters ters gider birlikte. ne güzeldir, çok güzeldir.
  • akıllara durgunluk veren bir bach yapıtı. şu pasajı dinleyiniz ve kendinizden geçiniz efendim:

    https://www.youtube.com/watch?v=h9309tuh9um

    hızımı alamayıp yüksek ses kaliteli şu herreweghe kaydını da ekledim:
    https://www.youtube.com/watch?v=kswldkbfke0
  • bach'in kanaatimce en buyuk uc koro yapitindan birisidir. diger ikisi si minor missa ve aziz matta'ya gore cile olma uzere.

    12 bolumden olusur. bolumleri tek tek anlatmak yerine, ki her yerde bunlarla ilgili cokca bilgi bulunabilir, dikkatimi ceken yahut dikkat cekmek istedigim kimi noktalarin altini cizmek istiyorum.

    1. bolumu bach'in en enerjik korolarindan birisidir.

    3. bolum cok zarif bir soprano aryasidir. obua ve surekli bas eslikli arya meryem'in masumiyetinin oldukca gercekci bir muzikal anlatisidir.

    ara verilmeksizin

    4. bolume baglanir. bunun nedeni duanin ilgili satirlarinin soprano ve koro arasinda, koro sopranonun cumlesini tamamlayacak sekilde paylastirilmis olmasidir. soprano "benim kutsalligimi bilecek" dedikten sonra koro "butun nesiller" der. tabii bunu barok cag muzigi adetleri cercevesinde fugal bir bicimde isleyerek 1 dakika kadar surecek sekilde tekrarli soylerler.

    burada bach koroya omnes generationes/butun nesiller sozunu (belli bir sayis sekline gore) fug seklinde 41 kere soyletir. bu sayi, matta'ya gore ibrahim'den isa'ya kadar olan nesillerin sayisidir: https://www.youtube.com/watch?v=pgh4qprqmx8 ... ne desem bos ...

    6. bolum mezzo ve tenor icin cok guzel bir duettir. duet icerisinde solistlerin birbirlerinin sozlerini takip ederek soyledikleri kismi hassaten cok seviyorum. (ilerde biraz degisik bir tekrari da var.) aryanin kapanisi ise olaganustu. mezzonun asili kalan sesinin ustunde tenorun sekisi ve sozu orkestraya birakarak yok oluslari bence super.

    7. bolum iki parcadan olusan bir koro parcasidir. ilgili cumlenin (he hath shewed strength with his arm : he hath scattered the proud in the imagination of their hearts) 1. kisim canli bir bicimde islenir, sonrasinda muzik aniden kesilir ve (mente cordis sui \ kalplerine) kismi adagio ve gorkemli bir bicimde dillendirilir. metnin ilgili kisminin altini cizmek icin guzel bir muzikal yontem.

    8. bolum https://www.youtube.com/watch?v=wel2444olaq deposuit potentes de sede, et exaltavit humiles. "he has put down the mighty from their thrones, and lifted up the lowly." bu guç ve iktidar dolu sozler, yine guclu ve iktidar dolu bir muzikle seslendirilmistir.

    9. bolum de pek sirin bir arya ama ben 10. ve takip eden iki bolume geciyorum.

    bu bolum 3 parca koro (yahut ilgili ses solistleri icin: soprano 1 + soprano 2 alto) icin kaleme alinmis pek ruhani bir korodur. kayittan kayida degisecek sekilde koro yerine ses solistleri de kullanilabilir.

    11. bolum daha yere yakindir. solistler yerine ilgili korolarin soyledigi kayitlar mevcuttur.

    12. ve son bolum iki alt parcadan olusur. ilk parca yavas olan kisimdir.

    ikinci kisimda tempo yapitin ilk bolumunun temposuna doner, ilginctir muzik de ayni muziktir. bunun nedeni buradaki sozlerin sicut erat in principio (as it was in the beginning) olmasidir.

    iyi dinletiler.

    kurbaga olmus linkler hakkindaki uyarisi icin @samabla'ya tesekkur ediyorum. entry'nin ilk halinde surelemeler karajan'in goruntu kaydina gore verilmis, harnoncourt'un goruntu kaydi kimi bolumler icin alternatif olarak sunulmustu. edit sonrasindaysa surelemelerde harnoncourt'un kaydi referans alinmis, yapitin su yahut bu bolumune degil de tumune alternatif olarak da (ve sadece burada) karajan'in kaydi verilmistir.
  • kliselerin tavanlarına yazmak için en çok tercih edilen alıntılardan birisi.

    (bkz: hz meryem)
    (bkz: kantik)
  • millete ne "ilahiler" varken, bizde neden 'sordum sarı çiçeğe' var diye sordurtan harika bir eser.
    muhakkak bizde de güzel eserler vardır benim bilmediğim, ona bir şey demiyorum, ama kabul ediniz ki ilahi denince akla ilk gelen sarı çiçek. şol ırmaklar.... varsa bile bilinmiyor işte o güzide eserler.
hesabın var mı? giriş yap