• kodmos ve harnonia'nın kızı,zeus'un vurulduğu kadınlardan biri, dionysosun annesi. hera bir sütnine kılığına girerek semele'ye şöyle der: "zeus'a yalvar da sana kendini tanrı olarak bütün görkemiyle göstersin." buna kanan semele, zeus'tan böyle bir dilekte bulunur. zeus, şimşek ve yıldırımla kendini gösterir ve semele yanar. karnındaki yedi aylık çocuğunu düşürür. zeus bir sarmaşığın yanmaktan koruduğu çocuğu alıp baldırında büyütür.
  • "sadece ikonolojik örnekler olarak isis ve çocuk horus değil, aynı zamanda dionysos'un ölümlü annesi semele'nin göğe yükselişi de benzer şekilde kutsal bakirenin göğe yükselişini anımsatır. semele'nin oğlu ölür, tanrı olarak yeniden dirilir: kendisi olymposluların en gencidir. meryem ananın isa'nın doğduğu toprak olması gibi semele de bir toprak tanrıçası olarak görülebilir." carl gustav jung - aspects of the feminine
  • handel'in bu operasinda juno karakterinin sevdigim bir aryasi var: "hence, hence, iris, hence away!"

    http://www.youtube.com/watch?v=hudd65feih8 (marilyn horne yorumu)

    egzersiz: stephanie blythe'in yorumuyla karsilastir.
  • dionysosun annesi, semele heranın oyununa gelerek zeusun yıldırımıyla tutuştuğu an, düşürdüğü çocuk dionysos, diğer ismiyle bacchüstür. zeusun da kızcağızı kurtarmak için hiçbir şey yapmayıp sırf çocuğu alarak ortamdan uzaklaşması ilginçtir.
  • sevip de kavuşamayanlara gelesi, bağrına taş basılası, zeus'un geç bulup erken kaybettiği.

    zeus, özellikle de çocuklarının doğumundan sonra, karısı hera'yı artık hafize ana'dan farksız görmektedir. özlediği tutkulu cinselliği ve ihtirası hayat dolu, bakışları sıcacık, gönlü yumuşacık bir dilberde; semele'de bulur. ne var ki bir fani olan semele ile buluşurken tanrılığını gizlemekte, kendisi de bir faniymiş gibi rol kesmektedir. ateşi bin bir yalan ve gizliliğin heyecanıyla harlanan aşkları da, ne acıdır ki, yine ateşler içinde sonlanacaktır.

    hera kezbanı, kocasının bir gözleri ahuya tutulduğunu haber alır ve sinsice planlar yapar: semele'nin karşısına bir insan bedeninde çıkar ve zeus'un ona tanrı olarak göründüğü takdirde kendisinin de tanrısal güçlere sahip olacağını vadederek onu kandırır. semele de, saf mıdır nedir, koşa koşa gider ve zeus'tan karşısına tanrı olarak çıkmasını ister. zeus, sevgilisinin bu isteğini yerine getirir getirmesine, ama o, şimşeklerin tanrısıdır ve sevdiceğini kudretli şimşeğiyle bir kıvılcımda yakıverir. kaderin bir tokat gibi çarptıktan sonra kıyak bir high kick darbesiyle tepelediği zeus, o sırada beklenmedik bir gerçekle karşılaşır ve sevgilisinin kor olan bedeninde bir bebeğin gizli olduğunu fark eder. artık yasak aşklarının yasak meyvesi dionysos'u kendi göğüs kafesinde büyütecektir.

    eee, şimdi ne olmuştur? semele, yani aşk ve tutku tarihin sahnesinden çekilmiş, sönmüş duyguların ve boş vermişliğin simgesi hera, yaşadığı aşkın nostaljisi içinden bir konulu film şeridi gibi geçen kocasıyla bir ömür yaşamak zorunda kalmıştır. bu aşk üçgeninin gerçek kazananı kimdir? hatta, bu aşk üçgeninin bir kazananı var mıdır? peki aşk gerçekten var mıdır lan?

    onu bunu bilmem de, semele sevdiği adam tarafından biraz kül biraz duman edilerek, aslında beterin beterinden korunmuştur belki de. kim bilir, belki zeus, evliliğindeki rutin şaşmasın diye ondan vazgeçecek, hatta zamanla teselliyi yeniden başka kollarda arayacaktı. basiretsiz semele bacımız ise ya meyhane masalarında yıldız tilbe'ye bağlayacak ya da aşk yerine mantığı seçip pasif prens atamos ile evlenerek yarrak gibi bir hayatın kapılarını pazar sürprizi'ne açacaktı, çok affedersiniz.

    hasılı, psikanalitik ve ayrıntılı bir analiz için (bkz: aşkın halleri) (bkz: alper hasanoğlu)
  • yunan mitolojisinde ahiret tanrıçasıdır.
  • frigyalı toprak tanrıçasıdır.
  • yunan mitolojisinde dionysos’un annesidir. zeus onunla birlikte olmak için bir teklifte bulunur. ne isterse yerine getirecektir. hera semele’nin aklını çeler ve semele zeus’a kendisine tanrı olarak görünmesini istediğini söyler. bunun üzerine zeus istemese de bunu gerçekleştirir ve semele zeus’un şimşekleriyle can verir. zeus, semele’nin karnındaki dionysos’u kendi baldırına yerleştirir ve 9 ay boyunca büyütür.
  • kendisi zeus’u bir tanrı olarak bütün görkemiyle görmek ister. zeus bu isteği kabul edip şimşek ve yıldırımları ile görününce semele yanarak ölür.
    bu anlatı;musa’nın tanrıyı görmek istemesi, tanrının dağa tecelli etmesi ve musa’nın bu tecelliden bile korkup bayılması, hikayesini akıllara getirir.
  • semele, (bkz: yunan mitolojisi)nde cadmus ile harmonia'nın kızı. (bkz: zeus)'tan (bkz: dionysos)'u doğurduğuna inanılırdı.

    dionysos kültündeki diğer parçalar gibi semele de yunan değil, büyük bir ihtimalle trako-frigyalı bir kökene sahiptir. ayrıca semele'nin babası olarak geçen cadmus'un efsanesi ise cadmus'un (bkz: fenike)'li bir kökeni olduğunu ortaya çıkarır.

    zeus'un kıskanç eşi (bkz: hera), semele hamileyken ilişkiden haberdar olur. yaşlı bir kocakarı şekline bürünen hera semele'ye arkadaşça yaklaşır ve onun güvenini kazanır. böylece semele sırrını açıklar ve kocasının, bebeğinin babasının zeus olduğunu söyler. yaşlı kadın halindeki hera semele'ye inanmamış gibi davranır ve böylece semele'nin zihnine şüphe tohumları eker. merak ve şüphe içinde semele zeus'tan tüm tanrısal özellikleriyle karşısına çıkmasını ister, böylece onun tanrı olduğuna, gerçekten zeus olduğuna inanacaktır. zeus fikrini değiştirmek ve semele'nin bu isteğini geri çevirmek için uğraşsa da başaramaz ve semele'nin ısrarıyla kendisini göstermeyi kabul eder. fakat, faniler bir tanrıya ölmeden bakamayacakları için, zeus'un tanrısal hâli karşısında semele alevler içinde yok olur, ölür.

    bu sırada zeus mucizevi şekilde orada biten bir asmanın koruduğu cenin halindeki dionysos'u kurtarır ve bacağına diker. birkaç ay sonra dionysos doğar. bunun yüzünden dionysos bazen "iki kez doğan" olarak anılır.

    büyüyünce dionysos annesini (bkz: hades)'ten kurtarır ve annesi (bkz: olympos dağı)'nın thyone diye yeni bir isimle tanrıçası olur. burada zeus tarafından bir köşkle ödüllendirilir. romalı tanrıça stimula'nın thyone'nin dengi olduğu söylenir.
hesabın var mı? giriş yap