film tavsiyeleri
-
• dünya sinemasına giriş 101 •
amerikan sineması dışında diğer ülke sinemalarını da keşfetmek isteyen ancak ya nerden başlaması gerektiğine bir türlü karar veremeyen ya da "iyi film bulacağım," derken binbir türlü kötü filmle muhatap olup da zaman kaybetmek istemeyenler için azılı bir film tutkunu olarak kapsamlı bir amme hizmeti sunmak istiyorum.
ve 32 büyük sinema ülkesinin her biri için ayrı ayrı hazırladığım 'en iyi 10 film' listelerini aşağıya karalayıp popüler kültürün sunduklarından sıkılan herkese tüm bu filmleri tavsiye ediyorum.
*** listeler hakkında ***
1) filmlere verilmiş 100 üzerinden puanlar kişisel sinema zevkimle alakalı bir değerlendirmedir; her filmin kamuoyu değerlendirmeli puanı vereceğim linklerde* mevcuttur.
2) her ülkenin genel puanı, listelerindeki filmlere verdiğim puanların aritmetik ortalaması alınarak belirlenmiş ve bu sayede ülkeler de 32'den 1 numaraya doğru sıralı bir şekilde listelenmiştir.
3) çokuluslu yapımlar genellikle ya filmin orijinal dili ya da kamera arkası ekibinin çoğunlukla hangi ülkeden olduğu baz alınarak kategorilendirilmiştir. (örn: dersu uzala, paris texas vb.)
4) listeler subjektif bir değerlendirmeyle hazırlanmış ve değerlendirmeye şimdilik alınmayan ülkelerden filmlerin yer aldığı karma bir liste de bonus olarak entry sonuna eklenmiştir.
5) a.b.d. listesindeki 10 filmin hepsi 'popüler' sınıfına dahildir ancak diğer listelerdeki filmlerin tamamını ele aldığımızda bile popüler film sayısı bütünün %5'i etmemektedir.
6) bu entry toplamda 32+1 liste ve 330 film tavsiyesi içermektedir ama sonradan eklenecek ülkeler ve filmlerle birlikte genişleyerek sürekli güncellenecektir.
+++++++++++++++++++++++++++++++
32) avustralya* - puan: 77,7
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) bad taste (1987) - (peter jackson) - (72/100)
9) whale rider (2002) - (niki caro) - (74/100)
8) the dark horse (2014) - (james napier robertson) - (74/100)
7) the daughter (2015) - (simon stone) - (75/100)
6) upgrade (2018) - (leigh whannell) - (76/100)
5) shine (1996) - (scott hicks) - (77/100)
4) nitram (2021) - (justin kurzel) - (79/100)
3) a boy called sailboat (2018) - (cameron nugent) - (81/100)
2) last cab to darwin (2015) - (jeremy sims) - (82/100)
1) mary and max. (2009) - (adam elliot) - (87/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
31) hindistan - puan: 77,8
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) dangal (2016) - (nitesh tiwari) - (73/100)
9) andhadhun (2018) - (sriram raghavan) - (74/100)
8) udaan (2010) - (vikramaditya motwane) - (74/100)
7) rang de basanti (2006) - (rakeysh omprakash mehra) - (75/100)
6) pather panchali (1955) - (satyajit ray) - (77/100)
5) aparajito (1956) - (satyajit ray) - (78/100)
4) pk (2014) - (rajkumar hirani) - (81/100)
3) taare zameen par (2007) - (aamir khan) - (81/100)
2) 3 idiots (2009) - (rajkumar hirani) - (82/100)
1) apur sansar (1959) - (satyajit ray) - (83/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
30) çekya + slovakya - puan: 78
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) the painted bird (2019) - (václav marhoul) - (73/100)
9) skrivánci na niti (1969) - (jirí menzel) - (75/100)
8) dáblova past (1962) - (frantisek vlácil) - (75/100)
7) kladivo na carodejnice (1970) - (otakar vávra) - (78/100)
6) horí má panenko (1967) - (milos forman) - (78/100)
5) pelísky (1999) - (jan hrebejk) - (78/100)
4) údolí vcel (1968) - (frantisek vlácil) - (79/100)
3) ostre sledované vlaky (1966) - (jirí menzel) - (80/100)
2) obchod na korze (1965) - (j. kadár & e. klos) - (80/100)
1) spalovac mrtvol (1969) - (juraj herz) - (84/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
29) meksika - puan: 78,8
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) temporada de patos (2004) - (fernando eimbcke) - (74/100)
9) los olvidados (1950) - (luis buñuel) - (75/100)
8) stellet licht (2007) - (carlos reygadas) - (77/100)
7) güeros (2014) - (alonso ruizpalacios) - (77/100)
6) simón del desierto (1965) - (luis buñuel) - (79/100)
5) sin nombre (2009) - (cary joji fukunaga) - (80/100)
4) amores perros (2000) - (alejandro g. iñárritu) - (80/100)
3) macario (1960) - (roberto gavaldón) - (81/100)
2) biutiful (2010) - (alejandro g. iñárritu) - (82/100)
1) el laberinto del fauno (2006) - (guillermo del toro) - (83/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
28) iskoçya - puan: 79,5
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) perfect sense (2011) - (david mackenzie) - (72/100)
9) the angels' share (2012) - (ken loach) - (73/100)
8) riff-raff (1991) - (ken loach) - (75/100)
7) my childhood (1972) - (bill douglas) - (75/100)
6) my name is joe (1998) - (ken loach) - (78/100)
5) starred up (2013) - (david mackenzie) - (79/100)
4) sweet sixteen (2002) - (ken loach) - (82/100)
3) ratcatcher (1999) - (lynne ramsay) - (83/100)
2) trainspotting (1996) - (danny boyle) - (87/100)
1) filth (2013) - (jon s. baird) - (91/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
27) romanya - puan: 79,6
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) balanta (1992) - (lucian pintilie) - (75/100)
9) aferim! (2015) - (radu jude) - (77/100)
8) inimi cicatrizate (2016) - (radu jude) - (77/100)
7) sieranevada (2016) - (cristi puiu) - (77/100)
6) filantropica (2002) - (nae caranfil) - (79/100)
5) 4 luni 3 saptamâni si 2 zile (2007) - (cristian mungiu) - (80/100)
4) nesfarsit (2007) - (cristian nemescu) - (80/100)
3) toata lumea din familia noastra (2012) - (radu jude) - (82/100)
2) moartea domnului lazarescu (2005) - (cristi puiu) - (84/100)
1) dupa dealuri (2012) - (cristian mungiu) - (85/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
26) izlanda - puan: 79,8
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) bergmál (2019) - (rúnar rúnarsson) - (73/100)
9) and breathe normally (2018) - (isold uggadottir) - (74/100)
8) vonarstræti (2014) - (baldvin zophoníasson) - (76/100)
7) málmhaus (2013) - (ragnar bragason) - (76/100)
6) hjartasteinn (2016) - (gudmundur arnar gudmundsson) - (77/100)
5) kona fer i strid (2018) - (benedikt erlingsson) - (77/100)
4) eldfjall (2011) - (rúnar rúnarsson) - (80/100)
3) fúsi (2015) - (dagur kári) - (82/100)
2) nói albinói (2003) - (dagur kári) - (87/100)
1) englar alheimsins (2000) - (fridrik thor fridriksson) - (96/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
25) brezilya - puan: 79,8
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) deus e o diabo na terra do sol (1964) - (glauber rocha) - (75/100)
9) abril despedaçado (2001) - (walter salles) - (77/100)
8) o pagador de promessas (1962) - (anselmo duarte) - (77/100)
7) bacurau (2019) - (j. dornelles & k. m. filho) - (78/100)
6) que horas ela volta? (2015) - (anna muylaert) - (79/100)
5) o auto da compadecida (2000) - (guel arraes) - (80/100)
4) central do brasil (1998) - (walter salles) - (81/100)
3) terra em transe (1967) - (glauber rocha) - (83/100)
2) cidade de deus (2002) - (f. meirelles & k. lund) - (83/100)
1) a vida invisível (2019) - (karim aïnouz) - (85/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
24) arjantin - puan: 80,3
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) el hijo de la novia (2001) - (juan josé campanella) - (73/100)
9) liverpool (2008) - (lisandro alonso) - (75/100)
8) nueve reinas (2000) - (fabián bielinsky) - (77/100)
7) diarios de motocicleta (2004) - (walter salles) - (80/100)
6) el secreto de sus ojos (2009) - (juan josé campanella) - (80/100)
5) relatos salvajes (2014) - (damián szifron) - (81/100)
4) el ciudadano ilustre (2016) - (m. cohn & g. duprat) - (83/100)
3) la historia oficial (1985) - (luis puenzo) - (84/100)
2) hombre mirando al sudeste (1986) - (eliseo subiela) - (84/100)
1) medianeras (2011) - (gustavo taretto) - (86/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
23) finlandiya - puan: 80,3
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) hytti nro 6 (2021) - (juho kuosmanen) - (75/100)
9) äideistä parhain (2005) - (klaus härö) - (76/100)
8) paha maa (2005) - (aku louhimies) - (77/100)
7) tulitikkutehtaan tyttö (1990) - (aki kaurismäki) - (79/100)
6) la vie de bohème (1992) - (aki kaurismäki) - (79/100)
5) kauas pilvet karkaavat (1996) - (aki kaurismäki) - (80/100)
4) laitakaupungin valot (2006) - (aki kaurismäki) - (82/100)
3) mies vailla menneisyyttä (2002) - (aki kaurismäki) - (83/100)
2) varjoja paratiisissa (1986) - (aki kaurismäki) - (84/100)
1) zombie ja kummitusjuna (1991) - (mika kaurismäki) - (88/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
22) kanada - puan: 80,6
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) incendies (2010) - (denis villeneuve) - (73/100)
9) le violon rouge (1998) - (françois girard) - (75/100)
8) mon oncle antoine (1971) - (claude jutra) - (76/100)
7) j'ai tué ma mère (2009) - (xavier dolan) - (81/100)
6) barney's version (2010) - (richard j. lewis) - (82/100)
5) room (2015) - (lenny abrahamson) - (82/100)
4) mommy (2014) - (xavier dolan) - (83/100)
3) spider (2002) - (david cronenberg) - (83/100)
2) c.r.a.z.y. (2005) - (jean-marc vallée) - (85/100)
1) laurence anyways (2012) - (xavier dolan) - (86/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
21) danimarka - puan: 80,7
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) druk (2020) - (thomas vinterberg) - (77/100)
9) breaking the waves (1996) - (lars von trier) - (77/100)
8) babettes gæstebud (1987) - (gabriel axel) - (78/100)
7) under sandet (2015) - (martin zandvliet) - (78/100)
6) vredens dag (1943) - (carl theodor dreyer) - (78/100)
5) blinkende lygter (2000) - (anders thomas jensen) - (80/100)
4) voksne mennesker (2005) - (dagur kári) - (81/100)
3) ordet (1955) - (carl theodor dreyer) - (81/100)
2) jagten (2012) - (thomas vinterberg) - (86/100)
1) sult (1966) - (henning carlsen) - (91/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
20) belçika - puan: 80,9
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) ex drummer (2007) - (koen mortier) - (73/100)
9) le gamin au vélo (2011) - (j. p. dardenne & l. dardenne) - (75/100)
8) toto le héros (1991) - (jaco van dormael) - (77/100)
7) rundskop (2011) - (michaël r. roskam) - (77/100)
6) le fils (2002) - (j. p. dardenne & l. dardenne) - (79/100)
5) le huitième jour (1996) - (jaco van dormael) - (81/100)
4) le tout nouveau testament (2015) - (jaco van dormael) - (82/100)
3) rosetta (1999) - (j. p. dardenne & l. dardenne) - (83/100)
2) mr. nobody (2009) - (jaco van dormael) - (91/100)
1) the broken circle breakdown (2012) - (felix van groeningen) - (91/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
19) polonya - puan: 81
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) na srebrnym globie (1988) - (andrzej zulawski) - (76/100)
9) chce sie zyc (2013) - (maciej pieprzyca) - (77/100)
8) amator (1979) - (krzysztof kieslowski) - (78/100)
7) zimna wojna (2018) - (pawel pawlikowski) - (79/100)
6) sanatorium pod klepsydra (1973) - (wojciech has) - (80/100)
5) boze cialo (2019) - (jan komasa) - (80/100)
4) ida (2013) - (pawel pawlikowski) - (80/100)
3) krótki film o milosci (1988) - (krzysztof kieslowski) - (81/100)
2) twój vincent (2017) - (d. kobiela & h. welchman) - (86/100)
1) dzien swira (2002) - (marek koterski) - (93/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
18) yunanistan - puan: 81
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) alexis zorbas (1964) - (michael cacoyannis) - (74/100)
9) o megalexandros (1980) - (theo angelopoulos) - (75/100)
8) o drakos (1956) - (nikos koundouros) - (78/100)
7) taxidi sta kythira (1984) - (theo angelopoulos) - (80/100)
6) to vlemma tou odyssea (1995) - (theo angelopoulos) - (82/100)
5) kynodontas (2009) - (yorgos lanthimos) - (82/100)
4) ta kokkina fanaria (1963) - (vasilis georgiadis) - (83/100)
3) to livadi pou dakryzei (2004) - (theo angelopoulos) - (83/100)
2) topio stin omihli (1988) - (theo angelopoulos) - (85/100)
1) mia aioniotita kai mia mera (1998) - (theo angelopoulos) - (88/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
17) yugoslavya ülkeleri karması - puan: 81,1
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) lepa sela lepo gore (1996) - (srdjan dragojevic) - (73/100)
9) balkanski spijun (1984) - (d. kovacevic & b. nikolic) - (73/100)
8) crna macka beli macor (1998) - (emir kusturica) - (79/100)
7) dom za vesanje (1988) - (emir kusturica) - (80/100)
6) savrseni krug (1997) - (ademir kenovic) - (82/100)
5) no man's land (2001) - (danis tanovic) - (83/100)
4) pred dozhdot (1994) - (milcho manchevski) - (84/100)
3) quo vadis, aida? (2020) - (jasmila zbanic) - (85/100)
2) underground (1995) - (emir kusturica) - (86/100)
1) grbavica (2006) - (jasmila zbanic) - (86/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
16) ispanya - puan: 81,6
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) estiu 1993 (2017) - (carla simón) - (79/100)
9) el espíritu de la colmena (1973) - (víctor erice) - (80/100)
8) el sur (1983) - (víctor erice) - (80/100)
7) los lunes al sol (2002) - (fernando león de aranoa) - (80/100)
6) campeones (2018) - (javier fesser) - (81/100)
5) el hoyo (2019) - (galder gaztelu-urrutia) - (81/100)
4) mar adentro (2004) - (alejandro amenábar) - (82/100)
3) hable con ella (2002) - (pedro almodóvar) - (82/100)
2) abre los ojos (1997) - (alejandro amenábar) - (83/100)
1) la lengua de las mariposas (1999) - (josé luis cuerda) - (88/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
15) macaristan - puan: 81,7
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) szerelem (1971) - (károly makk) - (75/100)
9) csillagosok katonák (1967) - (miklós jancsó) - (77/100)
8) a pál utcai fiúk (1968) - (zoltán fábri) - (79/100)
7) sátántangó (1994) - (béla tarr) - (80/100)
6) két félidö a pokolban (1961) - (zoltán fábri) - (81/100)
5) mephisto (1981) - (istván szabó) - (81/100)
4) kárhozat (1988) - (béla tarr) - (83/100)
3) a torinói ló (2011) - (béla tarr & á. hranitzky) - (86/100)
2) az ötödik pecsét (1976) - (zoltán fábri) - (87/100)
1) kontroll (2003) - (nimród antal) - (88/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
14) tayvan - puan: 83,6
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) bu san (2003) - (ming-liang tsai) - (80/100)
9) tóngnián wangshì (1985) - (hsiao-hsien hou) - (80/100)
8) bei qing cheng shi (1989) - (hsiao-hsien hou) - (80/100)
7) dong dong de jiàqi (1984) - (hsiao-hsien hou) - (81/100)
6) wu yan de shan qiu (1992) - (toon wang) - (82/100)
5) kong bu fen zi (1986) - (edward yang) - (84/100)
4) qing shao nian nuo zha (1992) - (ming-liang tsai) - (84/100)
3) qing mei zhu ma (1985) - (edward yang) - (87/100)
2) yi yi (2000) - (edward yang) - (89/100)
1) gu ling jie shao nian sha ren shi jian (1991) - (edward yang) - (89/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
13) norveç - puan: 83,7
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) kjærlighetens kjøtere (1995) - (hans petter moland) - (76/100)
9) flåklypa grand prix (1975) - (ivo caprino) - (77/100)
8) deusynlige (2008) - (erik poppe) - (80/100)
7) blind (2014) - (eskil vogt) - (81/100)
6) thelma (2017) - (joachim trier) - (82/100)
5) elling (2001) - (petter næss) - (82/100)
4) kongen av bastøy (2010) - (marius holst) - (83/100)
3) reprise (2006) - (joachim trier) - (84/100)
2) den brysomme mannen (2006) - (jens lien) - (95/100)
1) oslo, 31. august (2011) - (joachim trier) - (97/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
12) türkiye - puan: 84,5
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) sevmek zamanı (1965) - (metin erksan) - (80/100)
9) aşk filmlerinin unutulmaz yönetmeni (1990) - (yavuz tuğrul) - (81/100)
8) yeraltı (2012) - (zeki demirkubuz) - (81/100)
7) anayurt oteli (1987) - (ömer kavur) - (81/100)
6) babam ve oğlum (2005) - (çagan ırmak) - (82/100)
5) sarmaşık (2015) - (tolga karaçelik) - (84/100)
4) sonbahar (2008) - (özcan alper) - (84/100)
3) kış uykusu (2014) - (nuri bilge ceylan) - (87/100)
2) uzak (2002) - (nuri bilge ceylan) - (88/100)
1) ahlat ağacı (2018) - (nuri bilge ceylan) - (97/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
11) almanya - puan: 84,6
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) der untergang (2004) - (oliver hirschbiegel) - (81/100)
9) faust (1926) - (f.w. murnau) - (82/100)
8) gegen die wand (2004) - (fatih akın) - (82/100)
7) victoria (2015) - (sebastian schipper) - (83/100)
6) good bye lenin! (2003) - (wolfgang becker) - (83/100)
5) das boot (1981) - (wolfgang petersen) - (83/100)
4) metropolis (1927) - (fritz lang) - (86/100)
3) der himmel über berlin (1987) - (wim wenders) - (87/100)
2) stroszek (1977) - (werner herzog) - (89/100)
1) paris, texas (1984) - (wim wenders) - (90/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) çin* - puan: 84,7
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) yang guang can lan de ri zi (1994) - (wen jiang) - (79/100)
9) tian mi mi (1996) - (peter ho-sun chan) - (80/100)
8) san xia hao ren (2006) - (zhangke jia) - (80/100)
7) huo zhe (1994) - (yimou zhang) - (80/100)
6) heung gong jai jo (1997) - (fruit chan) - (82/100)
5) di jiu tianchang (2019) - (xiaoshuai wang) - (82/100)
4) do lok tin si (1995) - (kar-wai wong) - (88/100)
3) fa yeung nin wah (2000) - (kar-wai wong) - (90/100)
2) chung hing sam lam (1994) - (kar-wai wong) - (90/100)
1) da xiang xidi erzuo (2018) - (bo hu) - (96/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
9) iran - puan: 84,8
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) baran (2001) - (majid majidi) - (82/100)
9) rang-e khoda (1999) - (majid majidi) - (82/100)
8) zire darakhatan zeyton (1994) - (abbas kiarostami) - (83/100)
7) keshtzar haye sepid (2009) - (mohammad rasoulof) - (83/100)
6) lakposhtha parvaz mikonand (2004) - (bahman ghobadi) - (85/100)
5) bacheha-ye aseman (1997) - (majid majidi) - (85/100)
4) darbareye elly (2009) - (asghar farhadi) - (86/100)
3) jodaeiye nader az simin (2011) - (asghar farhadi) - (86/100)
2) nema-ye nazdik (1990) - (abbas kiarostami) - (87/100)
1) ta'm e guilass (1997) - (abbas kiarostami) - (89/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
8) ingiltere - puan: 84,9
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) the selfish giant (2013) - (clio barnard) - (81/100)
9) snatch (2000) - (guy ritchie) - (82/100)
8) a matter of life and death (1946) - (m. powell & e. pressburger) - (83/100)
7) looking for eric (2009) - (ken loach) - (83/100)
6) this is england (2006) - (shane meadows) - (84/100)
5) the meaning of life (1983) - (t. jones & t. gilliam) - (85/100)
4) naked (1993) - (mike leigh) - (85/100)
3) submarine (2010) - (richard ayoade) - (86/100)
2) high hopes (1988) - (mike leigh) - (86/100)
1) i, daniel blake (2016) - (ken loach) - (94/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
7) rusya - puan: 85,3
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) dersu uzala (1975) - (akira kurosawa) - (83/100)
9) nelyubov (2017) - (andrey zvyagintsev) - (83/100)
8) bronenosets potemkin (1925) - (sergei eisenstein) - (83/100)
7) leviafan (2014) - (andrey zvyagintsev) - (83/100)
6) andrey rublyov (1966) - (andrei tarkovsky) - (85/100)
5) durak (2014) - (yuriy bykov) - (86/100)
4) solyaris (1972) - (andrei tarkovsky) - (87/100)
3) vozvrashchenie (2003) - (andrey zvyagintsev) - (87/100)
2) stalker (1979) - (andrei tarkovsky) - (88/100)
1) letyat zhuravli (1957) - (mikhail kalatozov) - (88/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
6) japonya - puan: 85,6
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) tengoku to jigoku (1963) - (akira kurosawa) - (84/100)
9) tokyo sonata (2008) - (kiyoshi kurosawa) - (84/100)
8) ningen no jôken (1959) - (masaki kobayashi) - (84/100)
7) soshite chichi ni naru (2013) - (hirokazu koreeda) - (85/100)
6) ohikkoshi (1993) - (shinji sômai) - (85/100)
5) aruitemo aruitemo (2008) - (hirokazu koreeda) - (85/100)
4) tanin no kao (1966) - (hiroshi teshigahara) - (86/100)
3) dare mo shiranai (2004) - (hirokazu koreeda) - (87/100)
2) ikiru (1952) - (akira kurosawa) - (87/100)
1) hotaru no haka (1988) - (isao takahata) - (89/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
5) güney kore - puan: 86,9
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) so-won (2013) - (joon-ik lee) - (80/100)
9) kimssi pyoryugi (2009) - (lee hae-jun) - (80/100)
8) beolsae (2018) - (bora kim) - (85/100)
7) bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (2003) - (kim ki-duk) - (86/100)
6) salinui chueok (2003) - (bong joon ho) - (87/100)
5) ah-ga-ssi (2016) - (park chan-wook) - (87/100)
4) beoning (2018) - (lee chang-dong) - (88/100)
3) oasiseu (2002) - (lee chang-dong) - (89/100)
2) sogongnyeo (2017) - (jeon go-woon) - (90/100)
1) bakha satang (1999) - (lee chang-dong) - (97/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
4) fransa - puan: 87
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) du rififi chez les hommes (1955) - (jules dassin) - (81/100)
9) les quatre cents coups (1959) - (françois truffaut) - (83/100)
8) bande à part (1964) - (jean-luc godard) - (83/100)
7) trois couleurs: rouge (1994) - (krzysztof kieslowski) - (84/100)
6) un condamné à mort s'est échappé (1956) - (robert bresson) - (85/100)
5) le trou (1960) - (jacques becker) - (86/100)
4) le samourai (1967) - (jean-pierre melville) - (87/100)
3) portrait de la jeune fille en feu (2019) - (céline sciamma) - (90/100)
2) un homme qui dort (1974) - (bernard queysanne) - (94/100)
1) le feu follet (1963) - (louis malle) - (97/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
3) italya - puan: 87,4
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) il postino (1994) - (m. radford & m. troisi) - (81/100)
9) il sorpasso (1962) - (dino risi) - (82/100)
8) la terra trema (1948) - (luchino visconti) - (87/100)
7) la leggenda del pianista sull'oceano (1998) - (giuseppe tornatore) - (87/100)
6) ladri di biciclette (1948) - (vittorio de sica) - (88/100)
5) 8½ (1963) - (federico fellini) - (88/100)
4) nuovo cinema paradiso (1988) - (giuseppe tornatore) - (88/100)
3) la grande bellezza (2013) - (paolo sorrentino) - (89/100)
2) la meglio gioventù (2003) - (marco tullio giordana) - (90/100)
1) la vita è bella (1997) - (roberto benigni) - (94/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
2) isveç - puan: 87,4
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) the square (2017) - (ruben östlund) - (82/100)
9) du levande (2007) - (roy andersson) - (83/100)
8) persona (1966) - (ingmar bergman) - (85/100)
7) lilja 4-ever (2002) - (lukas moodysson) - (86/100)
6) fanny och alexander (1982) - (ingmar bergman) - (87/100)
5) smultronstället (1957) - (ingmar bergman) - (88/100)
4) nattvardsgästerna (1963) - (ingmar bergman) - (88/100)
3) utvandrarna (1971) - (jan troell) - (90/100)
2) nybyggarna (1972) - (jan troell) - (90/100)
1) det sjunde inseglet (1957) - (ingmar bergman) - (95/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
1) amerika birleşik devletleri - puan: 95,9
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) fight club (1999) - (david fincher) - (94/100)
9) the truman show (1998) - (peter weir) - (94/100)
8) waking life (2001) - (richard linklater) - (95/100)
7) scarface (1983) - (brian de palma) - (95/100)
6) the godfather (1972) - (francis ford coppola) - (95/100)
5) the godfather part 2 (1974) - (francis ford coppola) - (96/100)
4) the king of comedy (1982) - (martin scorsese) - (97/100)
3) manchester by the sea (2016) - (kenneth lonergan) - (97/100)
2) taxi driver (1976) - (martin scorsese) - (97/100)
1) one flew over the cuckoo's nest (1975) - (milos forman) - (99/100)
++++++++++++++++++++++++++++
bonus: diğer ülkelerden karma liste
++++++++++++++++++++++++++++
10) a casa (1997)* - (sharunas bartas) - (76/100)
9) große freiheit (2021)* - (sebastian meise) - (78/100)
8) püha tõnu kiusamine (2009)* - (veiko õunpuu) - (79/100)
7) how to ting ting yang rai mai hai leua ter (2019)* - (nawapol thamrongrattanarit) - (80/100)
6) plemya (2014)* - (myroslav slaboshpytskyi) - (81/100)
5) der siebente kontinent (1989)* - (michael haneke) - (81/100)
4) ruang rak noi nid mahasan (2003)* - (pen-ek ratanaruang) - (82/100)
3) soy cuba (1964)* - (mikhail kalatozov) - (83/100)
2) bao gio cho den tháng muoi (1984)* - (dang nhat minh) - (84/100)
1) capharnaüm (2018)* - (nadine labaki) - (87/100) -
200 filmlik alternatif bir liste de ben paylaşayım, dursun şuracıkta. “şu film niye yok?” diye sorulmaması gereken bir liste, çünkü benim için özel olan, çoğu bende derin iz bırakan, yıllar önce izlesem de hala hatırladığım filmlerden oluşuyor.
kimi hakkında sayfalar dolusu yazmışımdır veya günlerce gündemimi meşgul etmiştir, seyir keyfi yüksek olan kimisi de sorgulatmasa da çok keyifli anlar yaşatmıştır.
içlerinde tek tük ana akım gişe filmine de rastlanabilir, siyah beyaz klasiklere de. ama büyük çoğunluğu 2000 sonrası bağımsız filmlerden oluşuyor. bağımsız film deyince sıkıcı, bunaltıcı filmler olarak düşünülerek ıskalanmaması gereken filmler. belki de hiçbirinden sıkılmazsınız bilemiyorum. izlerken keyif vermese bile filmin insanı sarsanı makbuldür kanımca.
sıralamada kaliteyi gözetmedim. sonuçta hepsi üst düzey yapım fakat ilk 50’ye benim için çok çok özel olan filmleri koymaya dikkat ettim. listedeki filmlerin imdb puanları genel olarak oldukça yüksek ancak the last face gibi 2. sıraya koyduğum, 4,9 olan puanına anlam veremediğim gadre uğramış filmler de var. puanına aldanmamak lazım, zira bazı filmler insanı fena çarpıyor. buyrun efendim…
1- flashbacks of a fool 2008 baillie walsh
2- the last face 2016 sean penn
3- the bridges of madison county 1995 clint eastwood
4- dellamorte dellamore (1994) michele soavi
5- 13 tzameti (2005) géla babluani
6- death and the maiden 1994 roman polanski
7- the world's fastest ındian 2005 roger donaldson
8- lilja 4-ever 2002 lukas moodysson
9- la migliore offerta 2013 giuseppe tornatore
10- malena 2000 giuseppe tornatore
11- frantz (2016) françois ozon
12- the bacchus lady 2016 je-yong lee
13- one-eyed jacks 1961 marlon brando
14- the father 2020 florian zeller
15- mandariinid 2013 zaza urushadze
16- the straight story 1999 david lynch
17- café de flore 2011 jean-marc vallée
18- nattvardsgasterna (1963) ıngmar bergman
19- ikiru 1952 akira kurosawa
20- shi (2010) lee chang-dong
21- det sjunde inseglet 1957 ıngmar bergman
22- män som hatar kvinnor 2009 niels arden oplev
23- the wild bunch 1969 sam peckinpah
24- mai wei 2011 je-kyu kang
25- the remains of the day 1993 james ıvory
26- spoorloos 1988 george sluizer
27- vier minuten (2006) chris kraus
28- una pura formalità 1994 giuseppe tornatore
29- ıf.... 1968 lindsay anderson
30- victoria 2015 sebastian schipper
31- la sconosciuta (2006) giuseppe tornatore
32- detachment (2011) tony kaye
33- trois couleurs rouge (1994) krzysztof kieslowski
34- awakenings 1990 penny marshall
35- ınterstate 60 2002 bob gale
36- la belle époque 2019 nicolas bedos
37- mia madre 2015 nanni moretti
38- das leben der anderen 2006 florian henckel von donnersmarck
39- nocturnal animals 2016 tom ford
40- bound 1996 lana wachowski lilly wachowski
41- thelma (2017) joachim trier
42- sivas (2014) kaan müjdeci
43- mr nobody 2009 jaco van dormael
44- the station agent 2003 tom mccarthy
45- c.r.a.z.y. 2005 jean-marc vallée
46- burning 2018 lee chang-dong
47- en man som heter ove 2015 hannes holm
48- le silence de lorna 2008 jean-pierre dardenne luc dardenne
49- the fall 2006 tarsem singh
50- 2 37 (2006) murali k. thalluri
51- death note 2006 shûsuke kaneko
52- palm springs 2020 max barbakow
53- undine (2020) christian petzold
54- cities of last things (2018) wi ding ho
55- gi-eok-ui bam 2017 hang-jun jang
56- una giornata particolare 1976 ettore scola
57- dans la maison 2012 françois ozon
58- girl, ınterrupted 1999 james mangold
59- nobody (2021) ılya naishuller
60- dancer in the dark 2000 lars von trier
61- soğuktu ve yağmur çiseliyordu (1990) engin ayça
62- ıdentity 2003 james mangold
63- shot caller (2017) ric roman waugh
64- the boondock saints 1999 troy duffy
65- karşılaşma 2003 ömer kavur
66- free guy 2021 shawn levy
67- la belle personne 2008 christophe honoré
68- the white tiger 2021 ramin bahrani
69- the wailing 2016 na hong-jin
70- riders of justice (2020) anders thomas jensen
71- after hours 1985 martin scorsese
72- the ınvisible man 2020 leigh whannell
73- bad times at the el royale 2018 drew goddard
74- ready or not 2019 matt bettinelli-olpintyler gillett
75- papusza 2013 joanna kos-krauzekrzysztof krauze
76- y tu mamá también 2001 alfonso cuarón
77- hearat shulayim (2011) joseph cedar
78- chemical hearts 2020 richard tanne
79- rosetta 1999 jean-pierre dardenne luc dardenne
80- bad genius (2017) `baz poonpiriya’
81- les quatre cents coups 1959 françois truffaut
82- the breakfast club (1985`) john hughes
83- everything ıs ılluminated (2005) liev schreiber
84- the visitor 2007 tom mccarthy
85- the broken circle breakdown 2012 felix van groeningen
86- the crow 1994 alex proyas
87- systemsprenger 2019 nora fingscheidt
88- hunt for the wilderpeople 2016 taika waititi
89- l'heure de la sortie 2018 sébastien marnier
90- bullet head 2017 paul solet
91- pájaros de verano 2018 cristina gallegociro guerra
92- high noon-1952- fred zinnemann
93- tully (2018) jason reitman
94- equilibrium 2002 kurt wimmer
95- revolutionary road 2008 sam mendes
96- bone tomahawk 2015 s. craig zahler
97- brawl in cell block 99 2017 s. craig zahler
98- pig (2021)michael sarnoski
99- district 9 2009 neill blomkamp
100- fearless 1993 peter weir
101- knives out 2019 rian johnson
102- casino royale (2006) martin campbell
103- layer cake 2004 matthew vaughn
104- revanche 2008 götz spielmann
105- los amantes del círculo polar 1998 julio medem
106- margaret (2011) kenneth lonergan
107- dark city 1999 alex proyas
108- durante la tormenta 2018 oriol paulo
109- dolor y gloria 2019 pedro almodóvar
110- volver 2006 pedro almodóvar
111- lion (2016) garth davis
112- son ders aşk ve üniversite (2008) ıraz okumuş, mustafa uğur yağcıoğlu
113- de rouille et d'os 2012 jacques audiard
114- den brysomme mannen (2006) jens lien
115- le huitième jour 1996 jaco van dormael
116- we're the millers 2013 rawson marshall thurber
117- der siebente kontinent 1989 michael haneke
118- das weiße band - 2009 michael haneke
119- sound of metal 2019 darius marder
120- exam 2009 stuart hazeldine
121- return to montauk 2017 volker schlöndorff
122- wind river 2017 taylor sheridan
123- klass (2007) ılmar raag
124- pink 2016 aniruddha roy chowdhury
125- tyrannosaur (2011) paddy considine
126- loin des hommes 2014 david oelhoffen
127- filantropica (2002) nae caranfil
128- dogman (2018) matteo garrone
128- wife 2017 björn runge
130- heaven 2002 tom tykwer
131- el ciudadano ilustre 2016 mariano cohn gastón duprat
132- run lola run 1998 tom tykwer
133- andhadhun (2018) sriram raghavan
134- entelköy efeköy'e karşı 2011 yüksel aksu
135- short term 12 (2013) destin daniel cretton
136- the place (2017) paolo genovese
137- mientras duermes 2011 jaume balagueró
138- madeo 2009 bong joon ho
139- a simple plan 1998 sam raimi
140- sling blade 1996 billy bob thornton
141- hævnen 2010 susanne bier
142- elsker dig for evigt (2002) susanne bier
143- efter brylluppet 2006 susanne bier
144- chemi bednieri ojakhi (2017) nana ekvtimishvili, simon groß
145- apokalipto (2006) mel gibson
146- nebraska (2013) alexander payne
146- night on earth 1991 jim jarmusch
147- lost in translation 2003 sofia coppola
148- sideways 2004 alexander payne
149- the king of comedy 1982 martin scorsese
150- ı onde dager 2021 tommy wirkola
151- cake (2014) daniel barnz
152- lady vengeance 2005 park chan-wook
153- handmaiden 2016 park chan-wook
154- wonder 2017 stephen chbosky
155- ta'm e guilass (1997) abbas kiarostami
156- gifted 2017 marc webb
157- half nelson 2006 ryan fleck
158- baby driver 2017 edgar wright
159- loft 2008 erik van looy
160- the children's hour 1961 william wyler
161- magnolia 1999 paul thomas anderson
162- hell or high water 2016 david mackenzie
163- passengers 2016 morten tyldum
164- remember 2015 atom egoyan
165- sound of noise 2010 ola simonsson - johannes stjärne nilsson
166- the leisure seeker 2017 paolo virzì
167- die welle 2008 dennis gansel
168- leviafan (2014) andrey zvyagintsev
169- room 2015 lenny abrahamson
170- trumbo (2015) jay roach
171- carol (2015) todd haynes
172- still alice 2014 richard glatzer, wash westmoreland
173- hanım 1989 halit refiğ
174- derailed 2005 mikael håfström
175- road to perdition 2002 sam mendes
176- das experiment 2001 oliver hirschbiegel
177- the blues brothers 1980 john landis
178- edge of tomorrow 2014 doug liman
179- legends of the fall 1994 edward zwick
180- ın the name of the father 1993 jim sheridan
181- beed-e majnoon 2005 majid majidi
182- bin-jip 2004 kim ki-duk
183- kimssi pyoryugi 2009 lee hae-jun
184- the reader 2008 stephen daldry
185- lawless 2012 john hillcoat
186- hero 2002 yimou zhang
187- frequency 2008 gregory hoblit
188- moon 2009 duncan jones
189- the bucket list 2007 rob reiner
190- source code 2011 duncan jones
191- aaahh belinda (1986) atıf yılmaz
192- the judge 2014 david dobkin
193- the place beyond the pines 2012 derek cianfrance
194- seven psychopaths 2012 martin mcdonagh
195- in bruges 2008 martin mcdonagh
196- lucky number slevin 2006 paul mcguigan
197- looper 2012 rian johnson
198- great expectations 1998 alfonso cuarón
199- beasts clawing at straws 2020 kim yong-hoon
200- uncut gems 2019 benny safdie josh safdie -
edit: daha fazla film tavsiyesi almak için: letterboxd hesabım
subjektif bir değerlendirmeyle hazırladığım, 1920'lerden 2020'li yıllara kadar olan 100 yıllık süreçteki her 10 yıllık dönemin 'en iyi 10 amerikan yapımı filmi' ve 'en iyi 10 uluslararası filmi' listelerini aşağıya karalıyor ve hem amerikan sinemasının hem de dünya sinemasının kilometre taşlarına kronolojik olarak hakim olmak isteyenlere tüm bu filmleri tavsiye ediyorum.
*** listeler hakkında ***
1) filmler yönetmenin ya da oyuncuların nereli olduklarına, hangi toprakların kültürüyle harmanladıklarına göre değil, yapım yeri ve şirketine göre kategorize edilmiştir.
2) eğer bir film amerika ve diğer bir ülkenin ortak yapımıysa, o film amerikan yapımı filmler listesine dahil edilmiştir.
3) filmlere verilmiş 100 üzerinden puanlar kişisel sinema zevkimle alakalı bir değerlendirmedir, her filmin kamuoyu değerlendirmeli puanları vereceğim linklerde* mevcuttur.
4) 20'lerden 80'lere kadar olan tüm dönemlerdeki her iki liste de en iyi 10 listesiyken, 80 sonrası dönemlerde 'favori' statüsündeki film sayısının kademeli olarak artışı sebebiyle listeler 80'lerde en iyi 15, 90'larda en iyi 20, 2000'lerde en iyi 25 ve 2010'larda en iyi 30 olarak genişletilmiştir.
5) bu entry toplamda 20 farklı liste ve 300 film içermektedir.
+++++++++++++++++++++++++++++++
20'ler en iyi 10 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) safety last! (1923) - (fred c. newmeyer & sam taylor) - (73/100)
9) the cameraman (1928) - (buster keaton & edward sedgwick) - (74/100)
8) sunrise: a song of two humans (1927) - (f.w. murnau) - (74/100)
7) the gold rush (1925) - (charlie chaplin) - (75/100)
6) the last command (1928) - (josef von sternberg) - (75/100)
5) the general (1926) - (buster keaton & clyde bruckman) - (77/100)
4) the big parade (1925) - (king vidor) - (82/100)
3) the kid (1921) - (charlie chaplin) - (83/100)
2) sherlock jr. (1924) - (buster keaton) - (83/100)
1) the crowd (1928) - (king vidor) - (85/100)
++++++++++++++++++++++++++++
20'ler en iyi 10 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
10) mat (1926)* - (vsevolod pudovkin) - (71/100)
9) po zakonu (1926)* - (lev kuleshov) - (74/100)
8) oktyabr (1927)* - (grigoriy aleksandrov & sergei eisenstein) - (76/100)
7) körkarlen (1921)* - (victor sjöström) - (77/100)
6) der müde tod (1921)* - (fritz lang) - (81/100)
5) der letzte mann (1924)* - (f.w. murnau) - (81/100)
4) faust (1926)* - (f.w. murnau) - (82/100)
3) stachka (1925)* - (sergei eisenstein) - (82/100)
2) bronenosets potemkin (1925)* - (sergei eisenstein) - (83/100)
1) metropolis (1927)* - (fritz lang) - (86/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
30’lar en iyi 10 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) all quiet on the western front (1930) - (lewis milestone) - (76/100)
9) stagecoach (1939) - (john ford) - (78/100)
8) the invisible man (1933) - (james whale) - (81/100)
7) fury (1936) - (fritz lang) - (82/100)
6) the roaring twenties (1939) - (raoul walsh) - (82/100)
5) angels with dirty faces (1938) - (michael curtiz) - (82/100)
4) city lights (1931) - (charles chaplin) - (83/100)
3) i am a fugitive from a chain gang (1932) - (mervyn leroy) - (83/100)
2) mr. smith goes to washington (1939) - (frank capra) - (86/100)
1) modern times (1936) - (charlie chaplin) - (87/100)
++++++++++++++++++++++++++++
30’lar en iyi 10 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
10) tôkyô no yado (1935)* - (yasujirô ozu) - (72/100)
9) zéro de conduite (1933)* - (jean vigo) - (73/100)
8) hitori musuko (1936)* - (yasujirô ozu) - (73/100)
7) le roman d'un tricheur (1936)* - (sacha guitry) - (74/100)
6) le quai des brumes (1938)* - (marcel carné) - (76/100)
5) otona no miru ehon (1932)* - (yasujirô ozu) - (77/100)
4) la grande illusion (1937)* - (jean renoir) - (80/100)
3) m (1931)* - (fritz lang) - (80/100)
2) das testament des dr. mabuse (1933)* - (fritz lang) - (81/100)
1) zangiku monogatari (1939)* - (kenji mizoguchi) - (82/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
40’lar en iyi 10 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) laura (1944) - (otto preminger) - (78/100)
9) out of the past (1947) - (jacques tourneur) - (78/100)
8) rebecca (1940) - (alfred hitchcock) - (80/100)
7) arsenic and old lace (1943) - (frank capra) - (81/100)
6) the treasure of the sierra madre (1948) - (john huston) - (84/100)
5) the grapes of wrath (1940) - (john ford) - (85/100)
4) double indemnity (1944) - (billy wilder) - (86/100)
3) how green was my valley (1941) - (john ford) - (88/100)
2) the lost weekend (1945) - (billy wilder) - (88/100)
1) the best years of our lives (1946) - (william wyler) - (89/100)
++++++++++++++++++++++++++++
40’lar en iyi 10 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
10) the red shoes (1948)* - (michael powell & emeric pressburger) - (71/100)
9) roma città aperta (1945)* - (roberto rossellini) - (75/100)
8) the life and death of colonel blimp (1943)* - (m. powell & e. pressburger) - (75/100)
7) germania anno zero (1948)* - (roberto rossellini) - (78/100)
6) vredens dag (1943)* - (carl theodor dreyer) - (78/100)
5) sciuscià (1946)* - (vittorio de sica) - (78/100)
4) yoidore tenshi (1948)* - (akira kurosawa) - (82/100)
3) a matter of life and death (1946)* - (m. powell & e. pressburger) - (83/100)
2) la terra trema (1948)* - (luchino visconti) - (87/100)
1) ladri di biciclette (1948)* - (vittorio de sica) - (88/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
50'ler en iyi 10 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) anatomy of a murder (1959) - (otto preminger) - (77/100)
9) sunset blvd. (1950) - (billy wilder) - (79/100)
8) rear window (1954) - (alfred hitchcock) - (80/100)
7) 12 angry men (1957) - (sidney lumet) - (80/100)
6) stalag 17 (1953) - (billy wilder) - (81/100)
5) dial m for murder (1954) - (alfred hitchcock) - (83/100)
4) rio bravo (1959) - (howard hawks) - (83/100)
3) singin' in the rain (1952) - (stanley donen & gene kelly) - (84/100)
2) vertigo (1958) - (alfred hitchcock) - (85/100)
1) witness for the prosecution (1957) - (billy wilder) - (86/100)
++++++++++++++++++++++++++++
50'ler en iyi 10 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
10) ordet (1955)* - (carl theodor dreyer) - (81/100)
9) du rififi chez les hommes (1955)* - (jules dassin) - (81/100)
8) apur sansar (1959)* - (satyajit ray) - (83/100)
7) les quatre cents coups (1959)* - (françois truffaut) - (83/100)
6) ningen no jôken (1959)* - (masaki kobayashi) - (84/100)
5) un condamné à mort s'est échappé (1956)* - (robert bresson) - (85/100)
4) ikiru (1952)* - (akira kurosawa) - (87/100)
3) letyat zhuravli (1957)* - (mikhail kalatozov) - (88/100)
2) smultronstället (1957)* - (ingmar bergman) - (88/100)
1) det sjunde inseglet (1957)* - (ingmar bergman) - (95/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
60’lar en iyi 10 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) blast of silence (1961) - (allen baron) - (81/100)
9) midnight cowboy (1969) - (john schlesinger) - (82/100)
8) rosemary's baby (1968) - (roman polanski) - (84/100)
7) to kill a mockingbird (1962) - (robert mulligan) - (86/100)
6) inherit the wind (1960) - (stanley kramer) - (87/100)
5) the great escape (1963) - (john sturges) - (87/100)
4) c'era una volta il west (1968) - (sergio leone) - (88/100)
3) psycho (1960) - (alfred hitchcock) - (88/100)
2) il buono, il brutto, il cattivo (1966) - (sergio leone) - (89/100)
1) the apartment (1960) - (billy wilder) - (89/100)
++++++++++++++++++++++++++++
60’lar en iyi 10 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
10) spalovac mrtvol (1969)* - (juraj herz) - (84/100)
9) strasti po andreyu (1966)* - (andrei tarkovsky) - (85/100)
8) persona (1966)* - (ingmar bergman) - (85/100)
7) tanin no kao (1966)* - (hiroshi teshigahara) - (86/100)
6) le trou (1960)* - (jacques becker) - (86/100)
5) le samouraï (1967)* - (jean-pierre melville) - (87/100)
4) 8½ (1963)* - (federico fellini) - (88/100)
3) nattvardsgästerna (1963) * - (ingmar bergman) - (88/100)
2) sult (1966)* - (henning carlsen) - (91/100)
1) le feu follet (1963)* - (louis malle) - (97/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
70'ler en iyi 10 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
10) paper moon (1973) - (peter bogdanovich) - (81/100)
9) a woman under the ınfluence (1974) - (john cassavetes) - (83/100)
8) network (1976) - (sidney lumet) - (84/100)
7) a clockwork orange (1971) - (stanley kubrick) - (84/100)
6) apocalypse now (1979) - (francis ford coppola) - (86/100)
5) papillon (1973) - (franklin j. schaffner) - (88/100)
4) the godfather (1972) - (francis ford coppola) - (95/100)
3) the godfather: part ıı (1974) - (francis ford coppola) - (96/100)
2) taxi driver (1976) - (martin scorsese) - (97/100)
1) one flew over the cuckoo's nest (1975) - (milos forman) - (99/100)
++++++++++++++++++++++++++++
70'ler en iyi 10 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
10) tabiate bijan (1974) * - (sohrab shahid saless) - (81/100)
9) voskhozhdenie (1977)* - (larisa shepitko) - (83/100)
8) dersu uzala (1975)* - (akira kurosawa) - (83/100)
7) az ötödik pecsét (1976)* - (zoltán fábri) - (87/100)
6) solyaris (1972)* - (andrei tarkovsky) - (87/100)
5) stalker (1979)* - (andrei tarkovsky) - (88/100)
4) stroszek (1977)* - (werner herzog) - (89/100)
3) utvandrarna (1971)* - (jan troell) - (90/100)
2) nybyggarna (1972)* - (jan troell) - (90/100)
1) un homme qui dort (1974)* - (bernard queysanne) - (94/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
80'ler en iyi 15 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
15) the breakfast club (1985) - (john hughes) - (81/100)
14) the blues brothers (1980) - (john landis) - (82/100)
13) mystery train (1989) - (jim jarmusch) - (83/100)
12) brazil (1985) - (terry gilliam) - (83/100)
11) dead poets society (1989) - (peter weir) - (85/100)
10) ordinary people (1980) - (robert redford) - (85/100)
9) crimes and misdemeanors (1989) - (woody allen) - (86/100)
8) down by law (1986) - (jim jarmusch) - (86/100)
7) full metal jacket (1987) - (stanley kubrick) - (86/100)
6) back to the future (1985) - (robert zemeckis) - (86/100)
5) stand by me (1986) - (rob reiner) - (87/100)
4) once upon a time in america (1984) - (sergio leone) - (87/100)
3) the shining (1980) - (stanley kubrick) - (88/100)
2) scarface (1983) - (brian de palma) - (95/100)
1) the king of comedy (1982) - (martin scorsese) - (97/100)
++++++++++++++++++++++++++++
80'ler en iyi 15 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
15) anayurt oteli (1987)* - (ömer kavur) - (81/100)
14) das boot (1981)* - (wolfgang petersen) - (83/100)
13) kárhozat (1988)* - (béla tarr) - (83/100)
12) bao gio cho den tháng muoi (1984)* - (dang nhat minh) - (84/100)
11) kong bu fen zi (1986)* - (edward yang) - (84/100)
10) varjoja paratiisissa (1986)* - (aki kaurismäki) - (84/100)
9) the meaning of life (1983)* - (terry jones & terry gilliam) - (85/100)
8) topio stin omihli (1988)* - (theo angelopoulos) - (85/100)
7) high hopes (1988)* - (mike leigh) - (86/100)
6) qing mei zhu ma (1985)* - (edward yang) - (87/100)
5) fanny och alexander (1982)* - (ingmar bergman) - (87/100)
4) der himmel über berlin (1987)* - (wim wenders) - (87/100)
3) nuovo cinema paradiso (1988)* - (giuseppe tornatore) - (88/100)
2) hotaru no haka (1988)* - (isao takahata) - (89/100)
1) paris, texas (1984)* - (wim wenders) - (90/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++
90’lar en iyi 20 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++
20) swingers (1996) - (doug liman) - (82/100)
19) night on earth (1991) - (jim jarmusch) - (82/100)
18) magnolia (1999) - (paul thomas anderson) - (82/100)
17) short cuts (1993) - (robert altman) - (83/100)
16) the usual suspects (1995) - (bryan singer) - (84/100)
15) casino (1995) - (martin scorsese) - (84/100)
14) se7en (1995) - (david fincher) - (85/100)
13) before sunrise (1995) - (richard linklater) - (86/100)
12) good will hunting (1997) - (gus van sant) - (86/100)
11) schindler's list (1993) - (steven spielberg) - (86/100)
10) goodfellas (1990) - (martin scorsese) - (87/100)
9) léon (1990) - (luc besson) - (87/100)
8) pulp fiction (1994) - (quentin tarantio) - (88/100)
7) the matrix (1999) - (wachowski kardeşler) - (88/100)
6) the straight story (1999) - (david lynch) - (90/100)
5) falling down (1993) - (joel schumacher) - (91/100)
4) arizona dream (1993) - (emir kusturica) - (91/100)
3) the thin red line (1998) - (terrence malick) - (94/100)
2) fight club (1999) - (david fincher) - (94/100)
1) the truman show (1998) - (peter weir) - (94/100)
++++++++++++++++++++++++++++
90'lar en iyi 20 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++
20) ratcatcher (1999)* - (lynne ramsay) - (83/100)
19) abre los ojos (1997)* - (alejandro amenábar) - (83/100)
18) qing shao nian nuo zha (1992)* - (ming-liang tsai) - (84/100)
17) trois couleurs: rouge (1994)* - (krzysztof kieslowski) - (84/100)
16) pred dozhdot (1994)* - (milcho manchevski) - (84/100)
15) bacheha-ye aseman (1997)* - (majid majidi) - (85/100)
14) naked (1993)* - (mike leigh) - (85/100)
13) underground (1995)** - (emir kusturica) - (86/100)
12) la leggenda del pianista sull'oceano (1998)* - (giuseppe tornatore) - (87/100)
11) nema-ye nazdik (1990)* - (abbas kiarostami) - (87/100)
10) trainspotting (1996)* - (danny boyle) - (87/100)
9) mia aioniotita kai mia mera (1998)* - (theo angelopoulos) - (88/100)
8) zombie ja kummitusjuna (1991)* - (mika kaurismäki) - (88/100)
7) do lok tin si (1995)* - (kar-wai wong) - (88/100)
6) la lengua de las mariposas (1999)* - (josé luis cuerda) - (88/100)
5) ta'm e guilass (1997)* - (abbas kiarostami) - (89/100)
4) gu ling jie shao nian sha ren shi jian (1991)* - (edward yang) - (89/100)
3) chung hing sam lam (1994)* - (kar-wai wong) - (90/100)
2) la vita è bella (1997)* - (roberto benigni) - (94/100)
1) bakha satang (1999)* - (chang-dong lee) - (97/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++++
2000'ler en iyi 25 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++++
25) big fish (2003) - (tim burton) - (81/100)
24) gran torino (2008) - (clint eastwood) - (81/100)
23) mysterious skin (2004) - (gregg araki) - (82/100)
22) snatch (2000) - (guy ritchie) - (82/100)
21) up (2009) - (pete docter & bob peterson) - (83/100)
20) you can count on me (2000) - (kenneth lonergan) - (83/100)
19) brokeback mountain (2005) - (ang lee) - (84/100)
18) adaptation. (2002) - (spike jonze) - (84/100)
17) lost in translation (2003) - (sofia coppola) - (84/100)
16) mulholland dr. (2001) - (david lynch) - (85/100)
15) memento (2000) - (christopher nolan) - (85/100)
14) the wrestler (2000) - (darren aronofsky) - (86/100)
13) the others (2001) - (alejandro amenábar) - (86/100)
12) million dollar baby (2004) - (clint eastwood) - (86/100)
11) punch-drunk love (2002) - (paul thomas anderson) - (86/100)
10) in america (2002) - (jim sheridan) - (86/100)
9) inglourious basterds (2009) - (quentin tarantino) - (87/100)
8) there will be blood (2007) - (paul thomas anderson) - (87/100)
7) wall·e (2008) - (andrew stanton) - (88/100)
6) no country for old men (2007) - (coen biraderler) - (88/100)
5) eternal sunshine of the spotless mind (2004) - (michel gondry) - (88/100)
4) donnie darko (2001) - (richard kelly) - (91/100)
3) sideways (2004) - (alexander payne) - (94/100)
2) into the wild (2007) - (sean penn) - (94/100)
1) waking life (2001) - (richard linklater) - (95/100)
++++++++++++++++++++++++++++++
2000’ler en iyi 25 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++++
25) this ıs england (2006)* - (shane meadows) - (84/100)
24) sonbahar (2008)* - (özcan alper) - (84/100)
23) reprise (2006)* - (joachim trier) - (84/100)
22) c.r.a.z.y. (2005)* - (jean-marc vallée) - (85/100)
21) aruitemo aruitemo (2008)* - (hirokazu koreeda) - (85/100)
20) lakposhtha parvaz mikonand (2004)* - (bahman ghobadi) - (85/100)
19) darbareye elly (2009)* - (asghar farhadi) - (86/100)
18) grbavica (2006)** - (jasmila zbanic) - (86/100)
17) lilja 4-ever (2002)* - (lukas moodysson) - (86/100)
16) bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (2003)* - (kim ki-duk) - (86/100)
15) nói albinói (2003)* - (dagur kári) - (87/100)
14) vozvrashchenie (2003)* - (andrey zvyagintsev) - (87/100)
13) dare mo shiranai (2004)* - (hirokazu koreeda) - (87/100)
12) salinui chueok (2003)* - (bong joon ho) - (87/100)
11) mary and max (2009)* - (adam elliot) - (87/100)
10) kontroll (2003)* - (nimród antal) - (88/100)
9) uzak (2002)* - (nuri bilge ceylan) - (88/100)
8) oasiseu (2002)* - (chang-dong lee) - (89/100)
7) yi yi (2000)* - (edward yang) - (89/100)
6) la meglio gioventù (2003)* - (marco tullio giordana) - (90/100)
5) fa yeung nin wah (2000)* - (kar-wai wong) - (90/100)
4) mr. nobody (2009)* - (jaco van dormael) - (91/100)
3) dzien swira (2002)* - (marek koterski) - (93/100)
2) den brysomme mannen (2006)* - (jens lien) - (95/100)
1) englar alheimsins (2000)** - (fridrik thor fridriksson) - (96/100)
+++++++++++++++++++++++++++++++++
2010’lar en iyi 30 film (amerikan yapımı)
+++++++++++++++++++++++++++++++++
30) a ghost story (2017) - (david lowery) - (81/100)
29) we the animals (2018) - (jeremiah zagar) - (82/100)
28) coco (2017) - (lee unkrich & adrian molina) - (83/100)
27) demolition (2015) - (jean-marc vallée) - (84/100)
26) anomalisa (2015) - (duke johnson & charlie kaufman) - (84/100)
25) three billboards outside ebbing, missouri (2017) - (martin mcdonagh) - (84/100)
24) shutter island (2010) - (martin scorsese) - (84/100)
23) waves (2019) - (trey edward shults) - (84/100)
22) flipped (2010) - (rob reiner) - (85/100)
21) paterson (2016) - (jim jarmusch) - (85/100)
20) hell or high water (2016) - (david mackenzie) - (85/100)
19) sound of metal (2019) - (darius marder) - (85/100)
18) boyhood (2014) - (richard linklater) - (86/100)
17) submarine (2010) - (richard ayoade) - (86/100)
16) the social network (2010) - (david fincher) - (86/100)
15) the wolf of wall street (2013) - (martin scorsese) - (86/100)
14) the hateful eight (2015) - (quentin tarantino) - (87/100)
13) a hidden life (2019) - (terrence malick) - (87/100)
12) short term 12 (2013) - (destin daniel cretton) - (87/100)
11) black swan (2010) - (darren aronofsky) - (88/100)
10) whiplash (2014) - (damien chazelle) - (88/100)
9) inside llewyn davis (2013) - (coen biraderler) - (88/100)
8) her (2013) - (spike jonze) - (88/100)
7) nocturnal animals (2016) - (tom ford) - (89/100)
6) lucky (2017) - (john carroll lynch) - (90/100)
5) filth (2013) - (jon s. baird) - (91/100)
4) midnight in paris (2011) - (woody allen) - (93/100)
3) la la land (2016) - (damien chazelle) - (93/100)
2) joker (2019) - (todd phillips) - (95/100)
1) manchester by the sea (2016) - (kenneth lonergan) - (97/100)
++++++++++++++++++++++++++++++
2010’lar en iyi 30 film (uluslararası)
++++++++++++++++++++++++++++++
30) di jiu tian chang (2019)* - (xiaoshuai wang) - (82/100)
29) last cab to darwin (2015)* - (jeremy sims) - (82/100)
28) nelyubov (2017)* - (andrey zvyagintsev) - (83/100)
27) victoria (2015)* - (sebastian schipper) - (83/100)
26) leviafan (2014)* - (andrey zvyagintsev) - (83/100)
25) mommy (2014)* - (xavier dolan) - (83/100)
24) sarmaşık (2015)* - (tolga karaçelik) - (84/100)
23) dupa dealuri (2012)* - (cristian mungiu) - (85/100)
22) soshite chichi ni naru (2013)* - (hirokazu koreeda) - (85/100)
21) a vida invisível (2019)* - (karim aïnouz) - (85/100)
20) beolsae (2018)* - (kim bora) - (85/100)
19) jodaeiye nader az simin (2011)* - (asghar farhadi) - (86/100)
18) medianeras (2011)* - (gustavo taretto) - (86/100)
17) laurence anyways (2012)* - (xavier dolan) - (86/100)
16) jagten (2012)* - (thomas vinterberg) - (86/100)
15) loving vincent (2017)* - (dorota kobiela & hugh welchman) - (86/100)
14) durak (2014)* - (yuri bykov) - (86/100)
13) a torinói ló (2012)* - (béla tarr) - (86/100)
12) capharnaüm (2018)* - (nadine labaki) - (87/100)
11) kış uykusu (2014)* - (nuri bilge ceylan) - (87/100)
10) ah-ga-ssi (2016)* - (park chan-wook) - (87/100)
9) beoning (2018)* - (chang-dong lee) - (88/100)
8) la grande bellezza (2013)* - (paolo sorrentino) - (89/100)
7) sogongnyeo (2017)* - (jeon go-woon) - (90/100)
6) portrait de la jeune fille en feu (2019)* - (céline sciamma) - (90/100)
5) the broken circle breakdown (2012)* - (felix van groeningen) - (91/100)
4) i, daniel blake (2016)*- (ken loach) - (94/100)
3) da xiang xi di er zuo (2018)*- (bo hu) - (96/100)
2) ahlat ağacı (2018)** - (nuri bilge ceylan) - (97/100)
1) oslo, 31. august (2011)* - (joachim trier) - (97/100)
***
yüksek puan verdiğim filmleri göz önünde bulundurarak benzer zevklerde olduğumuzu düşünüyorsan, göz atmak isteyeceğini düşündüğüm 2-3 listeyi daha aşağıya ekliyorum.
(bkz: sözlükçülerin en iyi 10 yönetmen listesi/@headon emil lion)
(bkz: sözlükçülerin en iyi 10 kitap listesi/@headon emil lion)
(bkz: az kişi tarafından bilinen şaheser filmler/@headon emil lion) -
letterboxd'da farklı zamanlarda birçok film listesi yaptım (bilmeyenler için bu arada letterboxd çok iyi bir sinefil mecrasıdır, hem eleştiri hem de liste anlamında). bu listelerin birçoğunu da karantina zamanı twitter'daki sinefillerle etkileşerek oluşturdum. dolayısıyla içerisinde çokça keşif film barındıran listeler oldu bunlar, güzelce faydalanın diye 10 tanesini bırakıyorum:
2016-2021 en iyi 250 film
2000'lerin en iyi 100 filmi
çok kimsenin bilmediği filmler
90 dakika altı şahane filmler
500 dakikanın altında mini dizi önerileri...
uzun güzel filmler
kitabı kadar iyi filmler
özgün komedi filmleri
üvey evlat belgesel
vay vay vay dedirten bilimkurgu filmleri -
bu yıl içinde izlediğim fakat 2023 yapımı olmayan onlarca film arasından seçtiğim filmlerden 8, 9 ve 10 puan verdiklerimi paylaşmak istedim. izledikten sonra birkaç gün insanı kendisiyle meşgul eden bu filmler arasında seçim yapmak çok zor olmakla birlikte sıralamayı, en çok etkileyenlerden başlayarak yaptım. farklı türlerden filmlerin de yer aldığı listedeki filmlerin bir özelliği izlerken başka şeylerle meşgul olma ihtiyacı hissettirmemeleri iken ikincisi işledikleri temaya dair düşünmeye zorlamaları ve dost meclislerinde, sohbet ortamlarında sık sık kendilerini örnek verdirmeleri olarak belirtilebilir. aralarından birkaçını yazarak değerlendirme şansım oldu lakin işin doğrusu hepsi de tekrar izlenip uzun uzun analiz edilmeyi hak ediyorlar.
1- leyla'nın kardeşleri (2022) saeed roustayi
2- turab el-mas (2018) marwan hamed
3- taking sides (2001) ıstván szabó
4- runaway train (1985) andrey konchalovskiy
5- bastarden (2023) nikolaj arcel
6- dolores (1995) taylor hackford
7- side effects (2013) steven soderbergh
8- perfect sense (2011) david mackenzie
9- home (2008) ursula meier
10- the lunchbox (2013) ritesh batra
11- holy spider (2022) ali abbasi
12- duel (1971) steven spielberg
13- ıl postino (1994) michael radford
14- ruby sparks (2012) jonathan dayton valerie faris
15- sarı mercedes - fikrimin ince gülü (1993) tunç okan
16- magical girl (2014) carlos vermut
17- ı kina spiser de hunde (1999) lasse spang olsen
18- kamera o tomeru na! (2017) shin'ichirô ueda
19- doubt (2008) john patrick shanley
20- far from heaven (2002) todd haynes
21- anatomy of a fall (2023) justine triet
22- sisu (2022) jalmari helander
23- old (2021) m. night shyamalan
24- ınfamous (2006) douglas mcgrath
25- the man who sold his skin (2020) kaouther ben hania
26- taeksi woonjunsa (2017) hun jang
27- the skin ı live ın (2011) pedro almodóvar
28- bembeyaz (2021) necip çaghan özdemir
29- cut (2011) amir naderi
30- avec amour et acharnement (2022) claire denis
31- central do brasil (1998) walter salles
32- le hérisson (2009) mona achache
33- paddleton (2019) alex lehmann
34- un prophète (2009) jacques audiard
35- okul tıraşı (2021) ferit karahan
36- vengeance (2022) b.j. novak
37- last film show (2021) pan nalin
38- karşılaşma (2003) ömer kavur
39- the lost daughter (2021)maggie gyllenhaal
40- jeungin (2019) han lee
41- proof (2005) john madden
42- witness for the prosecution (1957) billy wilder
43- la ciociara (1960) vittorio de sica
44- submarino (2010) thomas vinterberg
45- truth and justice (2019) tanel toom
46- triangle of sadness (2022) ruben östlund
47- bullet train (2022) david leitch
48- kill boksoon (2023) sung-hyun byun -
bir dostumla yılın 10 ayı boyunca (temmuz ve ağustos hariç) her ay bir tema ben seçiyorum, bir tema o seçiyor. daha sonra bu temalara ait filmler belirliyoruz. haftada bir gün buluşup bu temalardan birer film izliyoruz birlikte. yani on ay boyunca her hafta iki film (mümkün olduğunca tabii). bu yıl, etkinliğimizin dördüncü yılındayız. epey bir film birikince sözlükte de paylaşmak istedim.
aşağıdaki filmler ve temalar arasında her zaman tam bir uyum yok. bazen belirli bir temayla çok uyumlu olduğu halde, eğer daha önceden birimiz izlemişsek, o filmleri almayabiliyoruz listemize. her tema için mümkün olduğunca farklı yönetmenlere yer vermeye de çalışıyoruz. belirtmeye gerek bile yok aslında ama temalar arasındaki sınır keskin de değil. yani herhangi bir temaya giren bir film, elbette başka temalara da dahil edilebilir rahatlıkla. bazı haftalarda film izleyemeyeceğimizi biliyorsak o ay bir tema seçmeyip, serbest tema yaptığımız da oldu. bunları her yıl için serbest tema kategorilerinde topladım. her yılın ilk kategorisindeki filmlerin seçimini ben yaptım, diğer kategoriyi arkadaşım yaptı. etkinliği devam ettirdiğimiz sürece, her haziran ayında buradaki listeyi de güncellemeyi düşünüyorum . filmler de temalar da çok güzel oldu sahiden. her sinefilin beğeneceği bir derleme olduğuna inanıyorum.
işte karşınızda önceki üç yılın filmleri! iyi seyirler şimdiden!
________________&&&&______________
1. yılın filmleri
________________&&&&______________
simülasyon/alternatif gerçeklik (eylül)
good bye lenin - 2003
being john malkovich - 1999
paprika - 2006
synecdoche, new york - 2008
doğrusal olmayan kurgu (ekim)
le fantôme de la liberté - 1974
pred dozdot - 1994
cidade de deus - 2002
meduzot - 2007
21. yüzyıl sürrealizmi (kasım)
my winnipeg - 2007
holy motors - 2012
a field in england - 2013
cha no aji - 2004
varoluşçuluk (aralık)
memorias del subdesarrollo - 1968
anomalisa - 2015
vivre sa vie - 1962
the straight story - 1999
tokyo monogatari - 1953
serbest tema (ocak)
a perfect day - 2015
l'avenir - 2016
dogman - 2018
transandantal stil (şubat)
lourdes - 2009
aguirre, der zorn gottes - 1972
samsara - 2011
kang rinpoche - 2015
kötülüğün sıradanlığı (mart)
beasts of no nation - 2015
das weisse band - 2009
dogville - 2003
the act of killing - 2012
hannah arendt - 2012
nihilizm (nisan)
seul contre tous - 1998
no country for old men - 2007
mishima a life in four chapters - 1985
werckmeister harmóniák - 2000
az daha fazladır: sinemada minimalizm (mayıs)
short term 12 - 2013
suna no onna - 1964
un condamné à mort s'est échappé - 1956
ıvanovo detstvo - 1962
nature vs. nurture (haziran)
we need to talk about kevin - 2011
l'enfant sauvage - 1970
captain fantastic - 2016
manbiki kazoku - 2018
three ıdentical strangers - 2018
--------------------------------------------
sanat/sanatçılar (eylül)
la vie de boheme - 1992
camille claudel - 1988
moulin rouge - 1952
edvard munch - 1974
efsaneler/masallar (ekim)
waxworks - 1924
the thief of bagdad - 1940
die nibelungen siegfried - 1924
ıl decameron - 1971
çok katmanlı gerçeklik (kasım)
absurdistan - 2008
pi - 1998
the tree of life - 2011
cloud atlas - 2012
alman dışavurumculuğu/şiirsel gerçekçilik (aralık)
das cabinet des dr. caligari - 1920
metropolis - 1927
rules of the game - 1939
the river - 1951
serbest tema (ocak)
blue jasmine - 2013
the apartment - 1960
nightwatching - 2007
roman uyarlamaları (şubat)
der name der rose - 1986
children of men - 2006
eyes wide shut - 1999
faust - 1994
western (mart)
the ballad of buster scruggs - 2018
dead man - 1995
el topo - 1970
the man who shot liberty valance - 1962
brimstone - 2016
distopyalar (nisan)
a clockwork orange - 1971
nineteen eighty-four - 1984
batoru rowaiaru - 2000
sleeper - 1973
komedi (mayıs)
monty python and the holy grail - 1974
les valseuses - 1974
groundhog day - 1993
birdman or the unexpected virtue of ıgnorance - 2014
sorgulanan inanç (haziran)
you don't know jack - 2010
religulous - 2008
the brand new testament - 2015
ordet - 1955
ınherit the wind - 1960
________________&&&&______________
2. yılın filmleri
________________&&&&______________
italyan yeni gerçekçiliği (eylül)
roma, città aperta - 1946
ı vitelloni - 1953
ladri di biciclette - 1949
umberto d. - 1955
büyülü gerçekçilik (ekim)
beasts of the southern wild - 2012
como agua para chocolate - 1992
záhrada - 1995
a little princess - 1995
nuovo cinema paradiso - 1988
çağdaş ingiliz gerçekçiliği (aralık)
american honey - 2016
ı, daniel blake - 2016
the selfish giant - 2013
this is england - 2006
kolonyalizm (mart)
gandhi - 1982
bacurau - 2019
apocalypse now - 1979
la battaglia di algeri - 1966
tek plan çekim (nisan)
rope - 1948
russkij kovcheg - 2002
saul fia - 2015
1917 - 2019
tutunamayanlar: sosyal yabancılaşma (mayıs)
naked - 1993
le feu follet - 1963
l'eclisse - 1962
paris, texas - 1984
qing shao nian nuo zha - 1992
serbest tema
whisky - 2004
leviafan - 2014
l'ultimo ımperatore - 1987
bà wáng bié ji - 1993
wolfwalkers - 2020
mind game - 2004
doruzu - 2002
babardeala cu bucluc sau porno balamuc - 2021
--------------------------------------------
ölüm (eylül)
self/less - 2015
city of angels - 1998
ta'm-ı gilas - 1997
ıkiru - 1952
kübist ve fütürist sinema (ekim)
rashomon - 1950 (kübizm)
run lola run - 1998 (kübizm)
syriana - 2005 (kübizm)
ballet mécanique - 1924 (kübizm)
thaïs - 1917 (fütürizm)
yol filmleri (aralık)
niwe mang - 2006
the sheltering sky - 1990
easy rider - 1969
badlands - 1973
fransız yeni dalgası (mart)
les quatre cents coups - 1959
à bout de souffle - 1960
visages villages - 2017
masculin féminin - 1966
çekim teknikleri (nisan)
touch of evil - 1958 (plan sekans)
enter the void - 2009 (öznel çekim)
lady in the lake - 1947 (öznel çekim)
bilinçaltı (mayıs)
memento - 2000
repulsion - 1965
jeder für sich und gott gegen alle - 1974
blue velvet - 1986
waking life - 2001
serbest tema
waiting for godot - 2001
mlyn i krzyz - 2011
freaks - 1932
the truman show - 1998
sightseers - 2012
eraserhead - 1977
nomadland - 2020
honeyland - 2019
________________&&&&______________
3. yılın filmleri
________________&&&&______________
serbest tema (ağustos)
das leben der anderen - 2006
ı kina spiser de hunde - 1999
ıncendies - 2010
arthouse bilim kurgu (eylül)
la planète sauvage - 1973
welt am draht - 1973
na srebrnym globie - 1988
upstream color - 2013
sinemada metafizik (ekim)
la science des reves - 2006
a pigeon sat on a branch reflecting on existence - 2014
blind - 2014
la double vie de veronique - 1991
koukaku kidoutai - 1995
yaşlanmanın varoluşsal korkusu (aralık)
ı’m thinking of ending things - 2020
clouds of sils maria - 2014
the wrestler - 2008
lost in translation - 2003
druk - 2020
serbest tema
la grande bellezza - 2013
sameblod - 2016
kona fer i strio - 2018
loveless - 2017
lighthouse - 2019
titane - 2021
synonymes - 2019
everything everywhere all at once - 2022
modern kara komedi (mart)
festen - 1998
wild tales - 2014
trainspotting - 1996
three billboards outside ebbing, missouri - 2017
diyalog odaklı filmler (nisan)
locke - 2013
who’s afraid of virginia woolf? - 1966
glengarry glen ross - 1992
ma nuit chez maud - 1969
la maman et la putain - 1973
avangard sinema (haziran)
loong boonmee raleuk chat - 2010
sedmikrasky - 1966
la jetée - 1962
sayat nova - 1968
marketa lazarova - 1967
--------------------------------------------
ağustos
wild wild country (6 bölüm) - 2018
film noir (eylül)
the maltese falcon - 1931
akira - 1988
m - 1931
brazil - 1985
tarih (ekim)
julius caesar - 1953
la passion de jeanne d'arc - 1928
the cut - 2014
der untergang - 2004
bronenosets potemkin - 1925
afrika sineması (aralık)
bab el hadid - 1958
yaaba - 1989
ı am not a witch - 2017
moolaadé - 2004
borom sarret - 1963
animals are beautiful people - 1974
serbest tema
vodka lemon - 2003
don't look up - 2021
my dinner with andre - 1981
love and death - 1975
offret - 1986
zerkalo - 1975
a cinema prayer - 2019
nostalghia - 1983
the power of the dog - 2021
kuzey avrupa (mart)
midsommar - 2019
november - 2017
jagten - 2013
breaking the waves - 1996
yerli kabile kültürü (nisan)
atanarjuat the fast runner - 2001
windwalker - 1980
fitzcarraldo - 1982
cobra verde - 1987
the mission - 1986
rus sineması (haziran)
tini zabutykh predkiv - 1965
zemlya - 1930
ızgnanie - 2007
belye nochi pochtalyona alekseya tryapitsyna - 2014 -
güzel ve büyük bir liste hazırlıyorum ekşi için o güne kadar bir iki tane film tavsiyesi vereyim belki bu gece film arayanlar varsa iyi vakit geçirmesine katkı sağlamış olurum.
eğer psikoseksüel gerilim arıyorsanız : 1981 yapımı possession size göre
eğer modern gerilim arıyorsanız: mother
fantastik olsun romantik olsun diyorsanız: the shape of water
yok sadece romantik olsun diyorsanız: p.s. i love you
romantizm iki gay arasında olsun diyorsanız: brokeback mountain
tansiyon hiç düşmesin diyorsanız: contratiempo
düşsün düşsün, hayatın içinden istiyorum diyorsanız: mar adentro
dedektifli, katil kimli bir şeyler istiyorsanız: knives out
bana aksiyon lazım diyorsanız: heat
kan olsun vahşet olsun diyorsanız: martyrs
bilim kurgu diyorsanız: arrival
eğer seksüel bir film arıyorsanız: the piano teacher
tarihte yaşanmış bir trajediyi konu alsın diyorsanız: munich
boşa harcanan hayatlar, dram diyorsanız: the basketball diaries
uzak doğudan bir film olsun diyorsanız: the handmaiden
ispanyol istiyorum diyorsanız: julia's eyes
aldatmalı maldatmalı istiyorum diyorsanız: unfaithful
daha sakin ama daha farklı bir gerilim arıyorsanız: 10 cloverfield lane
sağlam korku istiyorsanız: the exorcism of emily rose
hapishaneli, zeki film istiyorum diyorsanız: law abiding citizen
bu filmlerden herhangi birini ilk defa izleyecekler varsa aranızda çok şanslılar. izleyen olursa iyi seyirler şimdiden. -
elbette bu filmler, bu ve benzeri başlıklar altında tavsiye edilmiştir ancak hem derli toplu olması hem de gözünden kaçanların istifade edebilmesi açısından böyle bir liste yapmaktan zarar gelmez diyor ve naçizane tavsiyelerimi sunuyorum.
la isla minima: yönetmenliğini alberto rodriguez'in yaptığı, baş rollerini javier gutierrez ve raul arevalo'nun paylaştığı 2014 yılı ispanyol yapımı film.
polisiye/gerilim türünde olup 1980 yılında ispanya'nın güneyindeki küçük bir kasabada iki genç kızın kaybolmasını araştırmak üzere görevlendirilen iki dedektifin olayı çözme süreci konu edilmiştir.
imdb
el cuerpo: yönetmenliğini oriol paulo'nun yaptığı, baş rollerini jose coronado, hugo silva ve belen rueda'nın paylaştığı 2012 yılı ispanyol yapımı film.
öldüğü günün gecesinde morgda kaybolan bir kadın cesedinin ardından yaşananları konu almaktadır.
imdb
el autor: yönetmenliğini manuel martin cuenca'nın yaptığı, javier gutierrez'in baş rolde oynadığı 2017 yılı ispanyol yapımı film.
yeteneksiz bir yazar adayı, kendisine ilham gelmeyince psikolojik manipülasyonu hayatının temeline yerleştirerek kendisi ilhama gitmek ister ve olaylar gelişir.
imdb
hogar: yönetmenliğini david pastor ve alex pastor'un yaptığı, javier gutierrez'in baş rolde oynadığı 2020 yılı ispanyol yapımı film.
nam-ı diğer the occupant. yaşadığı maddi çöküntü sonucu sinsi bir psikopata dönüşen bir adamın hikayesidir.
imdb
contratiempo: yönetmenliğini oriol paulo'nun yaptığı, baş rollerini mario casas, ana wagener ve jose coronado'nun paylaştığı 2016 yılı ispanyol yapımı film.
cinayetle suçlanan başarılı bir girişimci, bir tanık hazırlama uzmanı eşliğinde kendisine yöneltilen suçlamalara karşı kısa sürede sağlam bir savunma hazırlamalıdır. sürekli değişen kurgusuyla beyin fırtınasından baş döndüren, gerilim/gizem/polisiye türünde muhteşem ispanyol filmlerinden biridir.
imdb
plan de fuga: yönetmenliğini inaki dorronsoro'nun yaptığı, baş rollerini javier gutierrez ve alain hernandez'in paylaştığı 2016 yılı ispanyol yapımı film.
kalitesi diğer filmlere nispeten daha düşük olan ve soygun temalı ama çok da soygun içermeyen bu filmi ekleme sebebim ispanyol sinemasına ve javier gutierrez'e olan sevgimdir.
imdb
el secreto de sus ojos: yönetmenliğini juan jose campanella'nın yaptığı, baş rollerini ricardo darin, soledad villamil ve pablo rago'nun paylaştığı 2009 yılı arjantin-ispanya ortak yapımı dramatik gerilim filmi.
görevinden yeni emekli olan bir sorgu müfettişinin, mazisi 25 yıl önceye dayanan bir cinayet vakasını kaleme alışı konu edilmiştir.
imdb
perfetti sconosciuti: yönetmenliğini paolo genovese'nin yaptığı, 2016 yılı italyan yapımı film.
tek mekanda geçip sürükleyici olan filmler listemin favorilerindendir. sonrasında ispanyol, fransız ve türk versiyonları (bkz: cebimdeki yabancı) çıksa da tavsiyem orijinal olan italyan versiyonudur. kurgusal olarak basit görünse de film içinde ve finalde verilen mesajlarla kendisine hayran bıraktırdı. komedi, dram ve gerilimi iç içe yaşadığım nadir filmlerdendir.
imdb
fractured: yönetmenliğini brad anderson'un yaptığı, baş rollerini sam worthington ve lily rabe'in paylaştığı 2019 yılı amerikan yapımı psikolojik gerilim filmi.
benzin istasyonunda duran bir çiftin 6 yaşındaki kızının kolu kırılır ve aceleyle gittikleri hastanede tuhaf olaylar silsilesi başlar. beyin fırtınası yaşamak isteyenler için biçilmiş kaftandır.
imdb
den skyldige: yönetmenliğini gustav möller'in yaptığı, jakob cedergren'in baş rolde oynadığı 2018 yılı danimarka yapımı gerilim filmi.
rütbesi masa başı işine indirilen polis memurunun görevi, acil durumlar için gelen telefonlara bakmaktır. kaçırıldığını söyleyen bir kadının aramasıyla gerilim başlar. tek mekanda geçip sürükleyici olan filmlerin başarılı örneklerinden biri olduğu düşüncesindeyim.
imdb -
saf aşk olsun: baran
içimizi ısıtsın: flipped
romantik olsun: il mare / the lake house
romantik olsun biraz da felsefe sanat olsun: teströl es lelekröl
romantik drama olsun: the painted veil
kadın erkek doğası üzerine ustalardan olsun: dangerous liaisons
nutella sevenler için olsun: chocolat
biraz yetişkin aşk hikayesi olsun: love
heyecan, ters köşe olsun: contratiempo
dram olsun, herkes haklı olsun: a separation
tarihi bir film olsun: the last duel
tarih tuzlu sularda olsun: roaring currents
katil kim? dedektif işi olsun: knives out
abartılı aksiyon olsun: shoot 'em up
saf gerçeklik olsun: la voz dormida
uç hikayelerden olsun: relatos salvajes
savaşın anlamsızlığından olsun: mandariinid
68 ruhundan ilham verici olsun: rose island
doğal afetin içinden olsun: aftershock
resim sanatı üzerine olsun: the mill and the cross
edebi sanatlardan olsun: el ciudadano ilustre
görsel sanatlardan olsun: melancholia
sanat filmi olsun, baysın: the turin horse
çakırkeyif hissettirsin: druk
sessizlerin sesi olsun: coda
debe edit: sinefiller için güzel bir dönem filmi happiness (schastye) -1935 -
geçen gün bir tartışma görmüştüm. iyi film dediğin 150 dakika ve üstü olur, daha altı çocuklar içindir diyen biri vardı. çok sevdiğim filmleri düşününce, genelinin 150 dakikadan, bazılarının 200 dakikadan da fazla olduğunu fark ettim. film süresi uzadıkça kalite artıyor mu yoksa iyi film çeken yönetmenler zaten süreyi mi uzun tutuyor bilmiyorum. bayağı kapsamlı incelemek lazım bunu. ancak bence bu bir kıstas değil. olmamalı da zaten. zira 90 dakika ve altında da çok başarılı, hatta sinema tarihine damga vurup geçmiş filmler var.
yazacaklarımın hepsi o başyapıtlardan değil, ama izlediğim ve beğendiğim 90 dakika civarındaki filmlerden bazılarını yazmak istedim.
hotaru no haka (isao takahata, 1988)
ikinci dünya savaşı'nın son aylarında, artık kırılma noktasındaki japonya'da hayatta kalmaya çalışan iki kardeşin, aslında kardeşi için çabalayan bir abinin öyküsü. ciğer sökme garantili.
sherlock jr. (buster keaton, 1924)
dedektifliğe merak saran bir makinist, sevdiği kadının babasının saatinin çalmakla suçlanır ve kendini aklamak için elinden geleni yapacaktır. aslında konusu çok önemli değil. buster keaton ile iyi bir tanışma olabilir. o yıllar için yaptıkları inanılmaz.
the general (buster keaton, 1926)
mühendis olan jhonny, kuzey-güney savaşı patlak verince kendini kız arkadaşına kanıtlamak gibi mükemmel bir motivasyonla savaşın seyrini tek başına değiştirmek için trenle yola koyulur. sessiz sinemanın en nadide örneklerinden biri kabul edilmesiyle de çok önemli bir film.
dead man’s shoes (shane meadows, 2004)
eski bir asker, bir grup çete üyesinin, zihinsel engelli kardeşine işkence yaptığını öğrenince intikam almak amacıyla çocukluğunu geçirdiği kasabaya geri döner. şiddet sahnelerinin damga vurduğu film, doyurucu finali ile dikkat çekiyor.
paths of glory (stanley kubrick, 1957)
savaş karşıtı film deyince akla ilk gelen başyapıtlardan biridir bu. birinci dünya savaşı'nda, imkansız bir saldırı emri alan general, sırf kendi itibarı için saldırıyı gerçekleştirmeye karar verir. bazı askerler bu duruma itiraz edecek, general ise şuurunu kaybetmiş bir şekilde verdiği kararın arkasında durmaya çalışacaktır.
the killing (stanley kubrick, 1956)
son bir soygun için kolları sıvayan eski bir mahkum, eğer bu soygunu sorunsuz gerçekleştirebilirse artık her şeyi geride bırakacak ve sevgilisi ile yeni bir hayata başlayacaktır. bir at yarışı esnasında, bahislerin toplandığı iki milyon dolarlık bir çantayı çalmak için iyi bir plan ve kötü bir çete oluşturur.
bin-jip (kim ki-duk, 2004)
boş dairelere girip yıkanmak, yemek yemek gibi kendi kişisel ihtiyaçlarını gideren bir adam, karşılığında ise ev işlerini yapar. temizler, ütü yapar, evi düzenler. bir gün boş zannederek girdiği bir evde kocasının şiddetine maruz kalan bir kadınla tanışır. ikisi arasında başlayacak olan ilişki akıl almaz yerlere gider.
hwal (kim ki-duk, 2005)
yaşlı bir adam ve genç bir kız, açıkta demirlemiş bir teknede yaşamaktadır ve kızın dış dünya ile tek bağlantısı tekneye balık tutmak için gelenlerdir. bir gün kızın yaşıtı bir delikanlı tekneye gelince, yaşlı adam ve kız arasındaki garip ilişki su yüzüne çıkar.
wristcutters a love strory (goran dukic, 2006)
etkileyici bir intihar sahnesiyle başlayıp eğlenceli bir yol filmine dönüşüyor. tom waits dahil olup şarkılar söylüyor. yol hikâyesi iyi yerlere gidiyor.
night of the living dead (george a. romero, 1968
zombi filmi ama aslında değil. zaten zombi kelimesi geçmiyor. ismiyle müsemma yaşayan ölü deniyor. mihenk taşı bir film. eğer doğru hatırlıyorsam yaşayan ölülerin insan eti yediği ilk film. üstelik ölüleri dirilten şey bir virüs, hastalık vs. değil.
locke (steven knight, 2013)
bir adam arabasına biner ve telefon konuşmaları yapmaya başlar. işi, eşi ve ilişkisi olduğu başka bir kadın arasında gidip gelen telefon görüşmeleri adamın hayatını yeniden şekillendirecektir. film yalnızca bir aracın içinde geçmektedir. tom hardy sevenler bu filmde toplanıyor. çünkü tom hardy'den başka kimse yok.
the vast of night (andrew pattinson, 2020)
filmin başlığına yazdıklarımdan bir cümle alacağım. #117377789
"2020'nin en iyi filmlerden biri olmuş. zaten düşük bütçeye sahip genç yönetmen deyince duracaksın. tehlikeli ikili. çünkü varlarını yoklarını dökerler ortaya."
l'annee derniere a marienbad (alain resnais, 1961)
bu önemli bir film. resnais sinemasına girmek için de iyi bir seçim olabilir. bir adam ve bir kadın görkemli, eski bir şatoda karşılaşırlar. adam, geçen yıl burada tanıştıklarını söyler, ama kadın böyle bir şey olmadığını iddia eder. konuştukça adam da bildiklerine şüpheyle yaklaşmaya başlar. isimleri yoktur. geçmişleri yoktur. geçmiş, gelecek ve bugün iç içe geçmiştir. tekrarlanan sahneler ve repliklerle birlikte fonda hiç bitmeyen müzik neyin gerçek, neyin doğru olduğunu sorgulatır.
mary and max (adam elliot, 2009)
animasyondur, iyidir, güzel vakit geçirtir diye ekran karşısına geçip hayatı, insanları, çevrenizi ve dahi kendinizi sorgularken buldurur bu film. avustralyalı 8 yaşındaki bir kız ile herkesten ve her şeyden tamamen izole olmuş, ruhsal olarak çökmüş, sağlık problemleri yaşayan bir adamın mektuplaşarak kurdukları benzersiz dostluğu anlatıyor.
clerks (kevin smith, 1994)
yan yana dükkanlarda tezgahtarlık yapan iki arkadaşın gündelik, bazen çok komik, bazen ise düşündüren sıradan sohbetlerine konuk oluyoruz. düşük bütçe harikalarından.
song of the sea (tomm moore, 2014)
kederli babalarıyla birlikte bir adada izole halde yaşayan iki kardeş ben ve saoirse, babaanneleriyle birlikte yaşamak üzere adadan ayrılır. ancak saoirse'nin bir deniz perisi olduğunun anlaşılmasıyla birlikte sürükleyici, fantastik, çok güzel bir masal başlar.
aguirre der zorn gottes (werner herzog, 1972)
sanırım sinema tarihinin en görkemli ve etkileyici açılış sahnelerinden birine sahip. ilk izlediğimde ağzımın açık kaldığını anımsıyorum. film ise 16. yy'da, altın şehir el dorado'yu aramak üzere yola çıkan bir birliğin, yol boyunca karşılaştıkları zorlukları anlatıyor. her şeyi ile garip bir film. sonlara doğru, izleyenlerin bile gerçeklik algısı şaşıyor.
in a lonely place (nicholas ray, 1950)
ünlü ama ünü eskileree kalmış aksi bir senaryo yazarı olan dixon, kendisine senaryolaştırması için verilen kitabı okumak istemez. bir bar çalışanından kendisine kitabı özetlemesi için yardım ister ve eve götürür. ancak kadın ertesi gün evinde ölü bulunur. dixon tüm şüpheleri üzerine toplasa da aleyhinde delil yoktur. ancak bazı hareketleri şüpheleri perçinler.
the invisible man (james whale, 1933)
bildiğimiz görünmez adamın ilk versiyonu bu. zamanına göre efektleri çok etkileyici. sadece bu değil tabii, olay örgüsü de çok başarılı ve bayağı sürükleyici.
pickpocket (robert bresson, 1959)
bresson tarzı nihilizmin en iyi anlatıldığı film olabilir. bresson'ın dünyasında yankesicilik yapan biri bile bir yerde hayatın anlamsızlığını sorgulamaya başlıyor.
stand by me (rob reiner, 1986)
bu filmin ismini görünce bile aklıma çocukluk yıllarım geliyor. nedense güneşli bir pazar sabahı izlenmeliymiş gibi hissediyorum. dört çocuk; gordie, chris, teddy ve vern, yaşadıkları küçük kasabayı sarsan cinayet haberi ile birlikte, cinayete kurban giden kişiyi görmek amacıyla yola koyulurlar. zararsız ve sıradan görünen yolculukları çeşitli maceraların kapısını aralayacağı gibi onlarda da derin izler bırakır.
flipped (rob reiner, 2010)
güzel, sıcak bir hikâye bu. aynı zamanda aşk hikâyesi aslında. juli, bryce ile çok küçük yaşlarda tanışıp ergenlik yıllarına kadar ona olan aşkını taze tutar. ancak bryce'ın onu sevmediğine ikna olmasından sonra, bryce juli'ye olan ilgisini bir türlü dizginleyemez. biz de onların bol gel gitli ve bol kavgalı ilişkilerini izleriz. arka plandaki yetişkin sorunlarını da gözümüzden kaçırmayız.
living in oblivion (tom dicillo, 1995)
bu film muhteşem. steve buscemi'nin harika performansları var ama bunu ilk sıralara yazarım. bir yönetmenin bir gününü anlatan film, çekim sırasında karşılaşabilecek her aksilikle karşılaşmasına rağmen çekimleri tamamlamaya çalışan sabır küpü bir yönetmeni anlatıyor. düşük bir bütçeyle ne harikalar yaratıldığını görmek için mutlaka izlenmeli.
beççeha-yı asuman (mecid mecidi, 1997)
ali, bir şekilde kardeşinin ayakkabılarını kaybeder. kardeşinin başka ayakkabısı olmadığı ve ailesinin de yeni bir ayakkabı alacak durumu olmadığı için, iki kardeş aynı ayakkabı ile okul hayatlarına devam etmeye çalışırlar. bu süreçte ali'nin karşısına yeni bir ayakkabı kazanma fırsatı çıkar. hassas bünyeleri yamultur.
the iron giant (brad bird, 1999)
çok güzel bir animasyon bu. sadece çocuk filmi olmaktan öte, bir çocuğun dev bir makine ile kurduğu arkadaşlık üzerinden, insanların önyargılarını ve o önyargıların yol açabileceklerini anlatmasıyla da benzerlerinden biraz ayrılıyor.
cleo de 5 a 7 (agnes varda, 1962)
kanser olup olmadığını öğrenmek için test yaptıran cleo, test sonucunu bekleyene kadar gündelik hayatına devam etmeye çalışır. fransız yeni dalga akımının özgün temsilcisi agnes varda imzalı film, gerçek bir başyapıt. gece gündüz övsem az.
ladri di biciclette (vittorio de sica, 1948)
sadece italyan yeni gerçekçiliğinin değil, sinema tarihinin de en önemli filmlerinden biri olan bisiklet hırsızları, işsiz bir adamın tek iş sermayesi olan bisikletinin çalınması ile izleyiciyi acı ve yıkım dolu bir hikâyeye ortak ediyor.
vals im bashir (ari folman, 2008)
yönetmen ari folman, 1982 lübnan savaşı esnasında yaşana sabra ve şatilla katliamına dair kesik ve belirsiz hatıralara sahiptir. bazı arkadaşları ile konuşarak anılarını birleştirmeye ve o yıllarda tam olarak neler yaşandığını anımsaya çalışır.
beau travail (claire denis, 1999)
bir tarkan şarkısı ile başlayan film, komutanının gözdesi olmaktan oldukça hoşnut olan bir subayın, yeni bir askerin gelişi ve komutanının ilgisini çekmesi ile sürüklendiği kıskançlık girdabından debelenmesini anlatıyor. bence claire denis'nin en iyisi.
zimna wojna (pawel pawlikowski, 2018)
tutkulu aşıkların imkansız aşkları. siyah beyaz. görüntüler adeta kartpostal. aslında hikâye sıcak, ama arka planda soğuk savaş var. şarkılar var. bir de hiç bitmeyen engeller ve zorluklar var.
fantastic mr. fox (wes anderson, 2009)
wes anderson isimli ruh hastasının stop-motion şaheseri. çiftçilerden sürekli tavuk, ördek çalan mr. fox, çiftçilerin tüm gazabını üzerine çeker ve onu öldürmek için her şeyi göze alan çiftçilerle arasında bir kovalamaca başlar. klasik anderson filmlerinin bütün özellikleri var. hatta daha fazlası var.
frances ha (noah boumbach, 2012)
frances en iyi arkadaşı ile konuşmuyor. neye elini atsa kurutmayı başarıyor. bir günlüğüne paris'e gitmeyi göze alabiliyor. düzenli bir işi yok. dans topluluğunda çalışıyor ama dansçı da değil. o, böyle biri, ama hep neşeli. frances'i tanımak iyidir.
the nightmare before christmas (tim burton, 1993)
yılbaşı zamanlarının ya da karlı günlerin vazgeçilmezlerindendir bu film. cadılar bayramı'ndan sıkılan bir balkabağının, ekibini noel kutlamalarına katmaya çalışmasını anlatır. ömründe tim burton ismini duymamış birine izletsen ''bu tim burton'ın filmi'' der.
kedi (ceyda torun, 2016)
istanbul'un kedilerini anlatan muhteşem bir belgesel. bir yandan uzun soluklu bir kedi videosu izlemek gibi, diğer yandan ise istanbulluların toplumsal belleğine çok iyi katkı sunuyor.
the red turtle (michael dudok de wit, 2016)
fantastik bir animasyon. bir adamın ıssız bir adaya düşmesi ile başlıyor ve tek bir replik konuşulmadan bitiyor. sakin, dinlendirici, ilginç bir film.
lola rennt (tom tykwer, 1998)
bir adam suç örgütüne ait 100 bin markı kaybeder. kız arkadaşının ise 100 bin mark bulup erkek arkadaşına teslim etmek için 20 dakikası vardır. lola, elefonu kapatıp koşmaya başlar.
rope (alfred hitchcock, 1948)
kusursuz bir cinayet nasıl işlenir? bu cinayet meydan okurcasına gerçekleşirse neler olabilir? hitchcock'ın bu meydan okuması tek mekanda, hatta sadece tek bir odada geçmesine rağmen seyircinin ilgisini bir dakika kaybetmiyor.
trouble in paradise (ernst lubitsch, 1932)
gaston ve lily, hırsızlık konusunda oldukça ustalardır. birbirlerini soymaya çalışırken birbirlerine aşık olurlar. bu aşkın meyvesi olarak güçlerini birleştirip oldukça zengin olan madam colet'yi soymak için plan yaparlar. gaston ve colet'nin arasında bir duygusallık başlayınca aşk, para, hırsızlık, sadakat, aldatma arasından en iyi seçimi yapmak için uğraşacaklar.
viaggio in italia (roberto rosselini, 1954)
orta-üst sınıf bir çift, sorunlarını halletmek için seyahate çıkarlar ancak henüz seyahatin başlarındaki o gerginlikleri ve sıkıntıları git gide artmaya devam eder. bir yerde boşanmaya dahi karar verirler. birçok yönetmenin favori filmleri arasında gösterdiği film, modern sinemanın ilk iyi örneklerinden de kabul edilir.
high noon (fred zinnemann, 1952)
bir kasabaya eski mahkumlardan birinin tahliye edildiği ve kasabaya doğru yola çıktığı haberi gelir. amacı şerifi öldürmektir. şerifin ise kaçmak için bolca zamanı vardır. ancak o kalmayı tercih eder. bildiğimiz western filmleri gibi değil. daha tatavasız. zaten bildiklerimiz bu filmden sonra çıktı.
viridiana (luis bunuel, 1961)
viridiana, rahibe olmadan önce bir akrabasını ziyaret eder. teyzesinin kocası olan don jaime ise viridiana'ya aşık olur. viridiana bir şekilde ziyaret ettiği evin sahibi olunca, bunu iyilik yapmak için kullanmaya karar verir. bunuel'in hiç acımadan herkesin içinden geçtiği film, eleştiriden nasibini almamış hiç kimseyi bırakmıyor.
mujeres al borde de un ataque de nervios (pedro almodovar, 1988)
her şeyden önce ismini çok seviyorum bu filmin. ''sinir krizinin eşiğindeki kadınlar.'' sevgilisinin terk etmesi ile bunalıma giren pepa, intiharın eşiğine gelir. ancak çevresindekilerin alakasız ve aslında komik dertleri sayesinde intihar edecek kadar bile yalnız kalamaz.
la collectionneuse (eric rohmer, 1967)
iki arkadaş yaz tatili geçirmek üzere st. tropez'deki villaya gelirler. bir de villayı paylaştıkları haydee vardır. haydee cinsel olarak tamamen açık, herhangi bir sınırı olmayan bir kadındır. başta onu küçümseyen ve kolay lokma gören patrick, haydee'nin kendisi hariç herkese ilgi göstermesinden sonra ondan başka bir şey düşünemez hâle gelir. aynı zamanda film, ''6 ahlak hikâyesi'' serisinin üçüncü filmi.
rashomon (akira kurosava, 1950)
bir adam öldürülmüş ve bir kadın tecavüze uğraşmıştır. olayı gördüğünü iddia eden üç kişi vardır ve üçü de hikâyelerini anlattıktan sonra olayın çözülmesi bir yana, kafalar daha da karışacaktır. kurosava'nın en muhteşem filmlerinden biri.
l’atalante (jean vigo, 1934)
l'atalante gemisinin kaptanı jean ile evlenen juliette, mürettebatı tamamen erkeklerden oluşan bu gemide yaşayacaktır. jean, juliette'in mürettebat ile fazla samimiyetinden bıkarken, juliette de gemiden sıkılmış ve büyük şehir cazibesine kapılmıştır. bir gece tek başına paris'e gitmeye karar verir. insan bu filmi izlerken, yönetmen jean vigo çok genç yaşta erken vefat etmese sinema dünyasına neler kazandırabilirdi diye düşünmeden edemiyor.
bazı yönetmen ve filmleri ayrı ayrı veya uzun uzun anlatmak gerekmez sanırım. zaten sinema tarihinin en önemli yönetmenleri olarak anılırlar. mesela godard, mesela bergman. süresi 90 dakikayı aşmayan başyapıtlar koymuşlardır ortaya. yine de onların dünyasına hiç girmemiş ve bir yerden başlamak isteyen olursa, naçizane şunları yazabilirim:
jean-luc godard
a bout de souffle
une femme est une femme
le petit soldat
vivre sa vie
bande a part
ingmar bergman
kvinnodröm
smultronstallet
det sjunde inseglet
sasom i en spegel
nattvardsgasterna
tystnaden
persona
viskningar och rop
charlie chaplin de buna dahil olabilir elbette. 90 dakikadan kısa süren modern times, city lights, the kid, the circus, the champion filmleri çok kez taklit edilmiş, epeyce esin kaynağı olmuştur. aslında buster keaton'ın en az chaplin kadar iyi olduğu, hatta daha iyi bile olduğu, ama biraz geri planda kaldığı söylenir. ben de ikisini farklı konumlandırarak buna biraz katkıda bulunmuş gibi oldum. ama amacım bu değildi. keaton filmleri de çok zengindir. bazılarını nasıl çektiğini bile anlamayabilirsiniz. onun filmleri de izlemeye değerdir.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap